Prizonierii mirosurilor plăcute

Parfumanţii de cameră sau de maşină, lumânările sau beţişoarele au devenit produse "la modă", deoarece creează impresia unui statut social înalt.

Obsesia pentru mirosurile frumoase o întâlnim, astăzi, la tot pasul. Vrem miros de brad la toaletă, haine scăldate în balsam de rufe, maşini parfumate cu odorizanţi din pin, iar în living nu mai găsim buchete de flori, ci lumănări şi beţişoare aromate, din mosc. Este desuet să purtăm haine care miros doar „a curat“, iar în cameră nu mai este suficent să deschidem fereastra.

Un trend amplificat de reclame

Psihologii au o explicaţie simplă pentru dependenţa de arome: „Este un trend care a apărut în urma abundenţei de reclamă“, crede Jeni Chiriac. „Consumerismul a creat noi nevoi pentru lucruri fabricate“, spune şi psihologul Bogdana Bursuc. Mult mai tranşant este psihologul Bogdan Lucaciu: „Ni se inoculează ideea de confort şi sănătate, când, de fapt, în spate stă o întreagă industrie chimică“.

Această industrie a înregistrat vânzări fabuloase în ultimii ani, inclusiv în România. Supermarketurile au creşteri de peste 30%, pe acest segment al odorizanţilor, de la un an la altul. Specialiştii în adevertising susţin că adăugarea unei arome nu scumpeşte teribil un astfel de produs, dar îl identifică, iar producătorii profită de minune, în urma acestui şiretlic. „Majoritatea clienţilor vor prefera un detergent cu miros de brad, în locul unuia simplu“, declară cei care se pricep să descifreze reclamele.

„Suntem prizonierii a ceea ce dă bine“

Însă nu doar industria câştigă de pe urma parfumanţilor, ci şi oamenii, în plan social. Deşi ar putea fi socotite nişte „nimicuri“, s-a constatat că în special persoanele din clasa medie cumpără astfel de produse. „Suntem adepţii aparenţelor, prizonierii a ceea ce dă bine“, spune psihologul Jeni Chiriac. Specialistul Bogdana Bursuc vorbeşte despre nevoi create artifical pentru a sugera un statut social înalt.

„Este vorba despre nevoia umană de a fi apreciat, de a face parte dintr-o anumită clasă socială. Preferinţele oamenilor se pot schimba odată cu evoluţia societăţii“, spune Bogdana Bursuc. În plus, adaugă psihologul, confortul pe care îl aduc aceste produse nu trebuie trecut cu vederea. „Pentru unii are efect relaxant o muzică bună, pentru alţii, beţi- şoarele şi lumânările parfumate.“

Pericol pentru alergici şi astmatici

Totuşi, medicii se declară reticenţi în privinţa folosirii acestor parfumanţi, care nu par a fi deloc benefici pentru sănătate: folosind spray-uri sau lumânări parfumate, nu faceţi decât să mascaţi un miros prost cu altul mai puternic. Mai mult, lumânările parfumate vor degaja particule de cenuşă, care pot accentua simptomele unor afecţiuni precum astmul ori alergiile. „Aceste produse sunt nocive pentru alergici şi astmatici nu doar din cauza aromelor pe care le degajă, ci şi prin simpla lor ardere“, atenţionează medicul alergolog Poliana Leru, de la Spitalul Colentina din Bucureşti.

"Ni se inoculează ideea de confort şi sănătate, când, de fapt, în spate stă o întreagă industrie chimică.", Bogdan Lucaciu, psiholog

SOLUŢII

Deschideţi larg ferestrele şi folosiţi detergenţi puţin agresivi

Pentru a vă întreţine curată locuinţa, medicii alergologi cred că este suficient să deschideţi larg ferestrele şi să curăţaţi suprafeţele murdare cu detergenţi cât mai puţin agresivi. În felul acesta o să vă feriţi de alergii, tulburări respiratorii şi o să vă protejaţi sistemul imunitar. Dermatologii îi sfătuiesc pe cei predispuşi la alergii, dermatite de contact şi rinite alergice să folosească detergenţi antialergici, de tipul celor recomandaţi copiilor. „O altă soluţie este să clătiţi foarte, foarte bine rufele, astfel încât să eliminaţi componentele care pot declanşa reacţii alergice“, recomandă medicul Costin Căruntu, specialist dermatolog şi asistent universitar la UMF „Carol Davila“, Bucureşti. Este bine să nu folosiţi parfumanţi de cameră şi de maşină dacă sunteţi alergici.