Multe firme care oferă servicii de telefonie mobilă, cablu tv şi internet prelungesc automat contractele clienţilor, fără a avea acordul acestora.
Cătălin Manea îşi făcuse planuri ca după ce îi va expira contractul cu Dolce TV să treacă la un alt operator. "Pentru că se împlineau cei doi ani de contract cu operatorul de televiziune, mă gândisem să mă mut la o altă firmă, ca să pot vedea meciurile de fotbal. Din păcate, a trebuit să plec vreo două săptămâni din ţară cu nişte probleme de muncă tocmai în perioada când îmi expira contractul. Cerusem însă telefonic să mi se realizeze un contract la o altă firmă de cablu", explică Cătălin Manea.
Complicaţiile au început să apară când braşoveanul s-a întors în ţară. "Am dat drumul la televizor în a treia zi de când mă întorsesem. Am văzut că am Dolce în continuare. Mi-am dat seama că mă facturează şi am sunat la relaţii cu clienţii. Acolo mi-au spus că nu pot renunţa la contract, deşi mi-a expirat, cel puţin pentru o lună sau două. Aşa că primesc facturi în continuare, deşi mi-a expirat contractul", mai povesteşte Cătălin.
Notificare de încetare cu 30 de zile înainte
Pentru ca o persoană să renunţe la contractul cu un astfel de operator ar trebui să facă o cerere cu o lună înainte de încetarea lui. "Conform condiţiilor generale de furnizare a serviciilor Romtelecom (n.r. -deţinătorul Dolce TV), după expirarea perioadei minime, contractul se prelungeşte automat dacă niciuna dintre părţi nu notifică cu cel puţin 30 zile înainte intenţia sa de a nu mai prelungi contractul. Prin urmare, atât timp cât clientul nu a notificat Romtelecom cu privire la intenţia sa de încetare a contractului după expirarea perioadei minime contractuale, con tractul se prelungeşte automat, fără a fi necesar să se solicite acordul verbal/scris al clientului", potrivit reprezentanţilor Romtelecom.
24 de reclamaţii la Protecţia Consumatorului în 2011
Astfel de metode sunt folosite de toate companiile importante de comunicaţii (telefonie, internet, televiziune), în perioada 1 ianuarie - 30 mai 2011, la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) în registrându- se 24 de reclamaţii pentru astfel de situaţii, dintre care zece întemeiate.
"Îmi expirase contractul la RCS-RDS şi nu mai foloseam de vreo două luni serviciile de cablu tv şi internet pentru că mă mutasem. Şi după ce mi-a expirat înţelegerea de doi ani cu ei, acasă mi-au venit facturi să plătesc în continuare abonamentul lunar. Am luat legătura cu serviciul clienţi însă nu au făcut nimic, aşa că luna următoare m-am trezit cu facturi noi în cutia poştală", ne-a declarat Mihai din Bucureşti.
Aceeaşi este situaţia şi în cazul companiilor de telefonie mobilă. "În anul 2009 am încheiat un contract de abonament telefonic de doi ani cu Vodafone. Deşi contractul a expirat, iar eu nu mai folosesc serviciul, îmi vin facturi. Am vorbit cu cei de la Vodafone şi mi-au spus ca mi s-a prelungit contractul încă doi ani, dar eu nu am semnat nici un contract de prelungire cu ei şi nici nu am beneficiat de telefon nou de la ei", ne-a explicat Gheorghe Şerban, un bătrân în vârstă de 70 de ani din Moreni.
OPINIILE SPECIALIŞTILOR ÎN PROTECŢIA CONSUMATORULUI
"Prelungirea automată a contractului este ilegală"
Practicile furnizorilor de cablu sau telefonie de a prelungi automat contractele sunt în general în afara legii. "Prelungirea automată a contractelor, fără acordul clientului, este ilegală", ne-a precizat Irina Dinu, de la Biroul de Presă al ANPC.
Reprezentanţii asociaţiilor care se ocupă de protecţia consumatorilor detaliază. "Dacă în contractele de furnizare a serviciilor încheiate pe durată determinată a fost prevăzută o clauză conform căreia la terminarea perioadei iniţiale contractul se prelungeşte automat, atunci prelungirea nu este ilegală, în principiu", spune Mihai Titichi, jurist şi consultant al Centrului European al Consumatorilor din România.
El afirmă că există două aspecte de ordin legal de care trebuie să se ţină seama. În primul rând, conform art. 10, lit. i din O.G. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, unul din drepturile consumatorilor la încheierea contractelor este "de a fi notificaţi cu 30 de zile înainte de data la care contractul se prelungeşte în mod automat pentru o perioadă de timp determinată sau nedeterminată, în vederea formulării în scris a unei opţiuni de prelungire a valabilităţii acestuia."
Nerespectarea acestui drept se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 20.000 lei. În al doilea rând, o clauză care "dă dreptul comerciantului să prelungească automat un contract pe o perioadă determinată, prin acordul tacit al consumatorului, dacă perioada limită la care acesta putea să îşi exprime opţiunea a fost insuficientă" poate fi considerată abuzivă conform alin. 1, lit. d din Anexa la Legea 193/2000.
"În concluzie, prelungirea automată a unui contract pe durată determinată în baza unei clauze exprese nu e ilegală atât timp cât consumatorul e notificat cu 30 de zile înainte de data la care contractul se prelungeşte automat", concluzionează juristul Mihai Titichi.
2.000 de lei e valoarea minimă a amenzii pe care o poate primi un furnizor care nu cere clientului acordul pentru a prelungi un contract