„Prima mașină” discriminează? Unii dealeri sunt nemulțumiți

Plafonarea prețului autoturismelor ce pot fi achiziționate prin programul guvernamental la 50.000 de lei, plus TVA, nemulțumește o parte din vânzătorii de autoturisme din România.

Mulți dintre dealerii care se opun programului în forma actuală susțin că nu au la vânzare aproape niciun model care să se încadreze în preț (circa 14.000 de euro, echivalentul în lei cu TVA). Imediat ce a fost anunțat programul, Marius Tudor, secretarul general al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), atrăgea atenția că plafonul de 50.000 de lei nu este suficient și multe mărci nu se vor încadra în program. De exemplu, cele mai ieftine modele Audi nu coboară sub un preț de 13.000 – 14.000 de euro fără TVA, iar BMW seria I are modele ce costă peste 15.000 de euro.

Există însă și modele ale unor mărci mai accesibile, precum Opel, care, cu o echipare completă, ajung să coste peste 14.000 de euro. Dea le rii care nu au la vânzare modele low-cost se plâng că, prin felul în care a fost conturat programul „Prima mașină”, au fost discriminați. „Înțelegem că s-a fixat o sumă mică pentru achiziție, ca să se poată cumpăra cât mai multe mașini prin intermediul garanțiilor oferite de stat. Dar de ce au stabilit ca 14.000 de euro să fie prețul mașinii și nu valoarea maximă a creditului? De ce contează ce preț are mașina, dacă vii cu un avans ceva mai consistent? În felul acesta, și clienții noștri ar avea o minimă șansă de a avea acces la finanțare ieftină”, a comentat pentru EVZ unul din dealerii Audi.

Lansarea întârzie

Proiectul normelor de aplicare ale programului se afla ieri încă în dezbatere publică, dar dealerii citați se tem că nu va suferi nicio modificare, în sensul creșterii valorii de achiziție.

Mai ales că producătorii de mașini cu preț ceva mai accesibil, în special cei de pe plan local, Dacia - Renault și Ford, privesc cu ochi buni programul. Câteva din modele care se încadrează pentru „Prima mașină” sunt: Citroen C3 și C4, toate modelele Dacia, aproape toatelele modele Fiat, Ford Fiesta, KA și B-Max, Honda Jazz, Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Renault Clio și Megane etc.

Caracteristicile programului

Aplicarea programului a depășit cu mult termenul anunțat de autorități, care era 1 noiembrie. Fără norme de aplicare aprobate, nici băncile nu se pot implica în program și nu pot stabili un nivel final al dobânzilor la credite. Conform normelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanțe, „Prima mașină” se adresează atât tinerilor cu vârste sub 35 de ani, cât și celor care depășesc această vârstă. Pentru prima categorie de clienți avansul minim este de 5% din valoarea mașinii, statul acordând o garanție de 50% din creditul total. Persoanele care au peste 36 de ani trebuie să prezinte un avans de 10%, garanția statului fiind de 40% din valoarea creditului. Garanția oferită de stat scade cu mult riscul asociat creditelor de către bănci, ceea ce permite creditorilor să practice dobânzi mai mici.

Nivelul acestora a fost plafonat de stat la Robor la șase luni plus o marjă de 3%. Dacă luăm în calcul valorile actuale ale Robor, reiese un nivel al dobânzii pentru „Prima mașină” de circa 5,3% pe an. Costul nu include însă și comisionul achitat Fondului Național de Garantare a Creditului pentru IMM-uri, instituția care administrează garanțiile de stat. Mașina achiziționată trebuie să fie nouă, să aibă cel puțin motorizare Euro 5. Durata creditului este de maximum 7 ani.