Preţurile biletelor de tren ar putea crește din nou. „Este o decizie tehnică cuplată cu o decizie politică”

CFR Călători. Sursa Foto: Arhiva EVZ

CFR Călători ar putea crește prețul biletelor din 2023. Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că majorarea este impusă de rata de inflaţie și că nu există altă modalitate.

Prețurile biletelor de tren ar putea crește, din nou, în 2023. Această decizie se va lua în funcţie de subvenţia pe care compania o va primi în bugetul viitor, dar și de rata inflației. Traian Preoteasa a recunoscut că a luat în calcul majorarea.

„În legislaţie se spune că majorarea preţurilor este impusă de rata de inflaţie. După cum vedeţi, rata de inflaţie, am citit astăzi declaraţia domnului profesor Păun, e posibil să ajungă la sfârşitul anului la 20%. Vom analiza la sfârşitul anului pe bugetul viitor, depinde de nivelul subvenţiei, şi dacă intrăm tot aşa într-o situaţie cu preţuri necontrolate este posibil să luăm în analiză creşterea”, a afirmat marţi directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, după audierile din comisia de specialitate a Camerei Deputaţilor.

Directorul CFR Călători a explicat care este rolul majorării prețuriloe la bilete. „Este o decizie tehnică cuplată cu o decizie politică, dat fiind că majorarea tarifelor se face prin ordin de ministru, ministrul fiind om politic”.

CFR Călători, facturi uriașe la energie

El a recunoscut că va apărea o pierdere financiară preliminată de 600 de milioane de lei, din cauza preţurilor mari la curentul electric şi la combustibil. Compania se confruntă cu facturi uriașe, dar nu îi va lăsa pe pasageri fără trenuri și nici nu va amâna curse.

Sursa: Jerome Cid | Dreamstime.com

„Noi avem un buget preliminat cu 600 de milioane de lei pierderi tocmai din acest calcul al energiei electrice şi al combustibilului. Se fac rectificări bugetare, s-a făcut prima capitalizare la rectificarea de anul acesta în jur de 260 de milioane. Va fi o rectificare probabil şi în noiembrie şi de aici probabil că vom găsi diferenţa de bani. Am cerut prima dată la rectificare 400 de milioane de lei şi mi s-au dat 260. Vom cere spre sfârşitul anului în jur de 150 - 200 de milioane. Am spus în sală că mai mult ca sigur anul acesta va fi închis cu arierate zero, ceea ce înseamnă că nu vom avea datorii scadente. Asta nu înseamnă că exerciţiul financiar va fi pe zero sau pozitiv, din cauza faptului că această capitalizare nu intră în venituri, deci nu poate fi contabilizată”, a susţinut el.

Pentru a face față scumpirilor, Traian Preoteasa a luat în calcul şi intrarea în vigoare a statutului personalului feroviar de anul viitor.

„Am luat în calcul intrarea în vigoare a statutului personalului feroviar. Fondul de salarii va creşte cu în jur de 60% la intrarea în vigoare. Numai că fac o paranteză, nu la 1 ianuarie 2023 intră în vigoare. Statutul feroviar va intra în vigoare la expirarea actualului contract colectiv de muncă, care este la 1 iulie 2023. Atunci va intra în vigoare noul statut”, a subliniat acesta, potrivit Agerpress.