PREŢUL MORŢII. 880.000 de euro pentru fiecare român UCIS PE ŞOSELE. Vezi ce SUMĂ COLOSALĂ pierde statul!

Victimele accidentelor rutiere costă, în fiecare an, sume ce depăşesc de patru ori bugetul Ministerului Apărării Naţionale: peste două miliarde de euro numai pentru morţi. "Doar" 880.000 de euro este preţul suportat pentru fiecare om ucis într-un accident rutier, potrivit evaluării făcute de Organizaţia Mondială a Sănătăţii. Un rănit grav costă peste 600.000 de euro

Dramele care au loc pe şoselele României produc nu doar durere în familiile victimelor, dar şi un mare prejudiciu statului. Şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere (DPR) din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR), comisarul-şef Lucian Diniţă, a dezvăluit, în exclusivitate pentru "Evenimentul zilei", faptul că pentru un singur mort în accident rutier, statul român pierde peste 880.000 de euro. "Zilele trecute făceam o analiză la nivelul Direcţiei Poliţiei Rutiere referitor şi la costuri. Ştiţi că Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) , în fiecare an, emite o anumită valoare vizavi de o persoană decedată într-un acccident rutier. La ultima evaluare, pentru anul 2010, OMS calculase la peste 880.000 de euro acest cost. Pentru una rănită grav, pierderile sunt de circa 600.000 de euro. Nu mai spunem despre cei care rămân cu handicap, infirmităţi pe viaţă, pentru care costurile sunt mult mai mari", a declarat şeful de la Rutieră. Lucian Diniţă a explicat că în aceste estimări nu sunt incluse cheltuielile cu cercetarea la locul accidentului, nici cele cu procesul, nici daunele materiale ori morale pe care le pot cere rudele victimelor. "Discutăm o dată de perioada de formare a omului, deci de banii investiţi pentru educarea şi specializarea lui. Şi doi, este vorba despre ceea ce produce el în societate până la momentul la care iese la pensie. Practic, omul este ca o maşină în care investeşti şi care trebuie să meargă până la momentul în care iese din circulaţie, deci trebuie să-ţi creeze beneficii", a adăugat Diniţă. Un calcul simplu, raportat la statisticile pentru anul 2010, ne arată că, din cauza morţii a 2.377 de oameni în accidente rutiere, statul român a pierdut peste două miliarde de euro. Dacă ţinem cont că în acel an PIB-ul României a fost de 122 de miliarde de euro, observăm că paguba este de 1,6 la sută din PIB. Şi asta numai pentru morţi. Dar în ecuaţie intră şi răniţii grav: pentru cei 8.509, statul a fost păgubit cu peste 5,1 miliarde de euro. Cu alte cuvinte, peste 7,1 miliarde de euro a pierdut România numai pentru morţii şi răniţii grav din 2010. Ceea ce reprezintă o cifră record - 5,82% din PIB - de peste patru ori mai mare decât bugetul MApN din acel an. "În Vest nu se pune problema infrastructurii, ca în România, pentru că au mers pe principiul: investesc într-un om şi el îmi va produce toată viaţa lui." LUCIAN DINIŢĂ, şeful Poliţiei Rutiere Strategie: doi muncesc, şase chiulesc Pe hârtie, avem o Strategie de Siguranţă Rutieră, dar cei care o gestionează sunt ca şi inexistenţi. Şeful comisiei este ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, iar preşedinte onorific, însuşi primul ministru. "Dacă îi întrebaţi, cred că nici nu ştiu acest lucru. Aş putea să pariez! Doar MAI se mai ocupă ", a declarat, pentru EVZ, Ştefan Răcăşan, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie. La rândul său, Lucian Diniţă a subliniat: "Din cele opt ministere care ar trebui să se ocupe de această strategie, numai Internele şi Educaţia s-au implicat. Restul, pauză!". România s-a angajat să respecte recomandarea UE de a reduce numărul acestor morţi cu 50%, până în 2020.