Preţul berii, la mâna producătorilor

Agricultura românească nu poate asigura necesarul de materie primă pentru producerea de bere, astfel că marii berari trebuie să apeleze la importuri.

Producătorii internaţionali de bere au majorat preţurile, pentru  a compensa o parte din pierderile cauzate de criza economică, dar şi din cele generate de scumpirea materiei prime. În acest context, şi consumatorii români de bere ar putea scoate mai mulţi bani din buzunar.

“Este decizia fiecărui producător de bere să stabilească preţul berii în funcţie de curs sau de politica de achiziţii a materiilor prime. Acest aspect ţine strict de businessul companiilor prezente pe piaţa autohtonă”, a declarat pentru evz.ro Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei “Berarii României”. Agricultura rudimentară nu produce suficient

Bratu spune că berarii români achiziţionează materie primă în special de pe piaţa internă, însă nu reuşesc să cumpere întotdeauna toată marfa de care au nevoie. Fermierii nu respectă standardele de calitate, astfel că singura soluţie pentru a nu opri producţia o reprezintă importurile.

“Producătorii români se orientează întotdeauna către piaţa internă atunci când fac achiziţii de materie primă. Ei sunt însă nevoiţi să caute resurse şi în afara pieţei româneşti, pentru ca, spre exemplu, întreaga producţie de hamei din ţara noastră nu ar fi suficientă pentru producţia internă de bere. Cultivatorii ar trebui să cunoască şi să respecte în integralitate standardele de producţie şi să se orienteze mai mult către culturile de hamei şi de cereale, atât de necesare pentru industria berii din România”, spune Constantin Bratu.

Joc în cinci

Dacă în străinătate, micile ateliere familiale sau mănăstirile sunt jucători importanţi pe piaţa berii, în România, aceasta este este controlată de cinci actori principali.

Deşi vânzările de bere au scăzut în 2009 pe fondul crizei economice generale, cei 5 membri ai Asociaţiei Berarii României – Bergenbier, Heineken România, Romaqua Group, United Romanian Breweries şi Ursus Breweries – au realizat investiţii de 105 milioane de euro.

La nivelul membrilor Asociaţiei, s-au comercializat 16 milioane de hectolitri de bere în 2009, dintr-o piaţă de 17,6 milioane de hectolitri de bere, adică aproximativ 90% din volumul total de bere comercializată în România. Diferenţa de 1,6 milioane de hectolitri de bere este reprezentată de alţi producători sau de importuri. Berea bună de acasă

Cele mai mari cantităţi de bere au fost importate din Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Germania, Plonia sau Olanda, dar, spune Constantin Bratu, românului îi place berea românească. Astfel, afacerile producătorilor locali nu sunt ameninţate de importuri.

Mai mult decât atât, românii plecaţi la muncă în străinătate duc dorul berii de acasă. Producătorii au început să exporte din ce în ce mai multă bere în Italia, Spania, Ungaria sau Bulgaria, pentru că acolo sunt comunităţi importante de români.