Premiu Microsoft pentru profesoara copiilor cu retard sever

Inovaţia ei i-a ajutat pe tinerii de 17 ani să înţeleagă, în sfârşit, o poveste.

În urmă cu o lună, Microsoft a invitat la Washington, la Forumul "Partners in Learning" (Parteneri pentru Educaţie), 700 de educatori şi profesori inovativi din toată lumea, care folosesc tehnologia în procesul de predare.

Printre ei s-a aflat şi Lucia Matei, de 26 de ani, profesor educator la Centrul Şcolar Arad. Până să ajungă la Washington, Lucia a câştigat competiţia naţională şi pe cea europeană de proiecte inovative, organizată de Microsoft.

Tânăra a studiat Psihologia şi lucrează de doi ani la Centrul Şcolar Arad, unde învaţă elevi cu deficienţe. După orele de curs, face cu ei stimulare cognitivă, terapie prin joacă ori ocupaţională, îi învaţă să fie independenţi, să se exprime şi să aibă încredere în ei.

Clasa de care se ocupă mai îndeaproape este alcătuită numai din copii cu retard sever, care au aproape 18 ani, dar cunoştinţe şi capacităţi la nivel de clasa I.

Pentru ei, nici măcar clasicele poveşti nu au vreo noimă. Aşa că Lucia, ajutată de alte două profesoare, a decis să îi stimuleze folosind calculatorul.

O revelaţie pentru copii

A ales patru poveşti clasice, le-a scurtat şi adaptat, le-a împărţit pe secvenţe şi le-a pus în PowerPoint. A introdus butoane, animaţie, sunet şi multă culoare, cât să-i captiveze pe tineri, şi le-a proiectat poveştile în atmosferă de cinema. La final, au avut loc discuţii şi fiecare a spus, cum a putut, ce a înţeles.

Nimic revoluţionar, însă pentru copiii cu capacităţi reduse această experienţă a fost o adevărată revelaţie.

Programul nu s-a oprit aici. Tot în PowerPoint, Lucia le-a făcut jocuri, ghicitori, întrebări cu variante de răspuns, exerciţii matematice, toate în formă interactivă şi cu referire la personajele de poveste.

"Ceea ce am făcut eu este extrem de simplu şi nu s-a bazat pe nicio tehnologie revoluţionară. Nu am folosit tehnici de programare, m-am ajutat doar de funcţiile PowerPoint", precizează ea.

"Orice metodă alternativă de predare dă roade"

Rezultatele au fost spectaculoase. "Au fost foarte încântaţi şi foarte motivaţi. Am observat că şi-au depăşit în felul acesta nişte blocaje, de la calculul cu o singură cifră am ajuns la operaţii cu trecere peste ordin. Am depăşit clar pragul la care se ajunge cu stilul clasic de predare, bazat pe tablă şi cretă".

Lucia a observat că, indiferent cât de reduse le sunt capacităţile de învăţare, orice metodă alternativă de predare dă roade. "În momentul în care iniţiez o activitate ieşită din comun, când îmi vine o idee năstruşnică, ei devin mult mai motivaţi".

"Pur şi simplu am satisfacţii foarte mari"

Este tânără, creativă, dornică de performanţă şi a ales totuşi să lucreze cu tinerii care evoluează greu şi nu pot ţine pasul cu entuziasmul ei. Ce o motivează?

"E adevărat că sunt copii cu retard sever, dar sunt foarte mulţumită de clasa pe care o am. Sunt extrem de iubitori şi, lucrând cu ei, pur şi simplu am satisfacţii foarte mari", explică ea.

Cu pregătirea pe care o are, ar putea fi consilier într-un cabinet şcolar din învăţământul de masă, însă e convinsă că apropierea de elevi nu ar fi atât de puternică. "Îmi place foarte mult ceea ce fac şi se vede asta. Sunt la început de drum, am spirit de iniţiativă şi nu am de gând să renunţ la învăţământ", spune răspicat. Nici măcar bruma de bani de la final de lună nu o poate face să întoarcă spatele copiilor cu deficienţe.

"Bye, bye", de la elevul care nu vorbeşte

Înainte să plece în Statele Unite, Lucia a primit cel mai frumos cadou de la unul dintre elevii ei. "Nu vorbeşte deloc, şi asta pentru că nu a fost stimulat. Când i-am spus că merg în America pentru câteva zile, băiatul a silabisit «bye, bye»".

Deplasarea la Washington alături de echipa Microsoft şi întâlnirea cu profesori inovativi din întreaga lumea a ambiţionat-o şi mai tare.

Nu se dă bătută, chiar dacă elevii ei au acces doar la computere clasice, în vreme ce alţii, din ţările mai dezvoltate, au în clase tehnologie avansată şi aparatură de ultimă generaţie.

Lucia se amuză amintindu-şi cum, la Moscova, unde a avut loc competiţia europeană de proiecte inovative, un membru al comisiei a întrebat-o dacă fiecare elev din clasa ei foloseşte propriul laptop. "Nu, fiecare îl foloseşte pe al meu", a fost răspunsul Luciei.

Programul ei ajunge în Africa

Proiectul profesoarei a fost preluat de unii colegi de la şcoala din Arad, iar nişte cadre didactice de pe continentul african, întâlnite la Washington, i l-au solicitat pentru propriii elevi.

"Voi traduce jocurile în engleză şi le voi trimite celor care le-au solicitat. De fapt, oricine este interesat să folosească la clasă acest program poate să îl ceară, îl dau oricui, cu drag". "Când iniţiez o activitate ieşită din comun şi îmi vine o idee năstruşnică, elevii devin mult mai motivaţi." LUCIA MATEI, profesor la Centrul Şcolar Arad

INIŢIATIVĂ

Profesori creativi, care fac orele interesante cu ajutorul tehnologiei

Forumul "Partners in Learning" (Parteneri pentru Educaţie) este o iniţiativă Microsoft, adresată educatorilor şi profesorilor care folosesc în mod inovativ tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor la clasă. Competiţia de proiecte se organizează în mai multe etape, iniţial local şi regional, iar cele mai bune idei participă la etapa internaţională. Proiectul Luciei a fost premiat în etapa naţională şi în cea europeană. La Washington, unde a avut loc com petiţia internaţională, Lucia nu a mai luat premiu, însă, spune ea, s-a întors în ţară cu un altfel de câştig.

"Am avut şansa extraordinară să cunosc educatori şi profesori de excepţie din toată lumea, care folosesc tehnologia în moduri pline de creativitate, şi am de gând să aplic la clasă multe din ideile pe care le-am văzut acolo".

Din totalul participanţilor, s-au ales 18 câştigători, la diverse categorii. La categoria "Extinderea învăţării în afara clasei" a câştigat un cadru didactic din Noua Zeelandă, care a creat o comunitate online activă, alcătuită din 140 de profesori şi elevi preocupaţi de biologie.