Premierul Emil Boc, în vizită pe centura Clujului

Prezent astăzi la Cluj-Napoca pentru a vizita şantierul celor două şosele de centură, premierul Emil Boc a fost apostrofat de nişte clujeni care susţin că nu şi-au primit banii pentru terenurile expropiate.

Emil Boc a declarat astăzi că pentru centura de nord au fost asigurate fondurile necesare şi că lucrările vor fi finalizate la începutul lunii viitoare. "Nici eu nu înţeleg de ce merg lucrările aşa de greu. Am asigurat resursele financiare şi pentru plata exproprierilor şi acum totul ar trebui să intre în linie dreaptă “, a spus premierul. La câteva sute de metri mai încolo de locul unde a fost amplasat standul de prezentare a stadiului lucrărilor, trei localnici blochează lucrările de mai bine de două luni. Nemulţumiţi că de mai bine de cinci ani nu şi-au banii pentru terenurile expropiate, oamenii au săpat şanţuri şi au blocat lucrările. "Noi am făcut şanţurile pentru că ni s-a încălcat proprietatea. Nimeni nu a primit niciun leu pentru centură, doar ne tot amână de mai bine de câţiva ani. Noi de două luni şi ceva venim în fiecare zi în zonă şi nu îi lăsăm să lucreze sunt terenurile noastre dacă nu ne achită banii. De cinci ani de zile ne tot mint. Ori murim aicea, ori să intre cu utilajele peste noi", ameninţă Radu Sălăjan, proprietarul unui teren de 400 mp peste care trece şoseaua de centură. Drept armare, constructorii au lăsat o porţiune de aproximativ 200 de metri neasfaltată. Ca şi când s-ar fi aşteptat la o astfel de reacţie a localnicilor, premierul Emil Boc a venit “înarmat" cu anexa Hotârării de Guvern din 1 iunie 2011, prin care sătenii expropriaţi vor primi diferite sume de bani. “Banii vor fi în conturile dumneavoastră în maximum o săptămână “, a mai spus premierul. Preţuri de aproape cinci ori mai mari ca în SUA

Pe de altă parte, potrivit standardele de cost din SUA de exemplu, centura de est a Clujului, a cărei costuri au ajuns la aproximativ 117 milioane de euro, ar fi trebuit să aibe două benzi pe fiecare sens de circulaţie şi ar fi trebuit construită cuprofil de autostradă. În plus, guvernul a decis recent o suplimentare de fonduri, ceea ce va face ca preţul final să ajungă la suma de 150 de milioane de euro. În SUA, există un stardard de cost care prevede că un kilometru de autostradă este construit cu un milion de euro, fapt recunoscut chiar de oficialii Bechtel. În România însă, un kilometru din centura de est a Clujului, care are doar două benzi de circulaţie şi 24 de kilometri lungime, a ajuns să valoreze 4,8 milioane de euro. În plus, sunt probleme şi cu o porţiune de 800 de metri liniari unde există masive alunecări de teren. "A alunecat deja a două oară şi trebuie licitaţie pentru că am depăşit costurile", spune un oficial al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj. Centura de nord a oraşului, în lungime de 4,5 kilometri, în valoare de 30,5 milioane lei, iar cea de est, care va asigura legătura pe direcţia direcţia Vâlcele - Apahida, în lungime de 24 de kilometri, costă 481,5 milioane lei. CITIŢI ŞI: Centura Clujului, blocată de plăţile restante