Preludiu cu scantei la cursa de Formula 3

Accidentele, cele mai gustate faze din antrenamentele Bucharest Challenge

Bucharest Challenge 2007 a debutat ieri cu mai multe antrenamente ale pilotilor FIA GT3, Formula 3 Britanica si calificari pentru Dacia Logan Cup 2007. S-a lasat cu motoare asurzitoare, fete-iepuras filmate atent de came-ramani pusi pe glume, ceva picaturi de ploaie si cateva accidente. De peste gard au privit, cu jind, bunici cu nepoti, tineri cam fara-de-treaba si ceva tinere iubitoare de automobilism de mare viteza.

S-a intamplat ca ieri-dimineata sa picure si poate ca asta i-a facut pe cei care au cumparat bilete sa mai stea o zi acasa. Tribunele au fost aproape goale. Vreo 1.200 de oameni. 1.000 prin tribune, 150 pe acoperis. Chiar si la tribuna VIP, unde biletul a fost pretios (800 de euro), puteau fi vazute doar vreo cateva zeci de persoane cu fete mai mult sau mai putin „Very Important”.

De fapt, antrenament sau cursa propriu-zisa, cine a avut ochi pentru prima zi a Bucharest Challenge a vazut cum defilau lucioase, „maraind” puternic, Ferrari, Maserati, Ford GT, Porsche si alte „aratanii” pe patru roti.

Tribune matinale E deja vreo 11. Zona VIP pare dominata de familisti: „Mami, lasa asta din mana! Sau vrei sa mergem?”, avertizeaza o mama blonda, purtatoare de bijuterii, odrasla care nu se lasa deloc induplecata. Uneori, tatal o sustine, de alaturi. De cele mai multe ori insa, prefera sa priveasca, sprijinit de spatar intr-o mana, „bolizii” Dacia Logan ce se incalzeau pe pista.

„Ha, poate se fac acordeon in parapete!”, rosteste cineva din spate, intre prieteni. Se rade discret. Incepe o discutie, relaxata, despre cum au ajuns unii sa aiba bilete in zona VIP de la firma unde lucreaza sau ca si „astia de la Cassa Loco” or sa participe cu „Loganu’”, la curse.

In tribunele „normale” e ceva mai mult spirit. Aici, cand trec Ferrari, Porsche si Lamborghini pe langa tribune sa faca incalzirea, lumea da buluc la gardut, ca la urs, si se trag, rand pe rand, poze cu aparatul, telefonul sau cu ce s-o gasi la indemana.   

Curba periculoasa Trei tehnicieni ai unei echipe franceze discuta langa gardul de langa pista despre „dificultati” si „strategii”. In fata lor se intinde o curba imensa si brusca. „Aici or sa fie probleme. E foarte ingusta curba”, isi da cu parerea unul dintre ei. Oamenii nu se insala. Un Ferrari rosu e scos de pe pista dupa ce a „atins” peretii, iar o masina de Formula 3 intra de-a dreptul in parapete dupa nici doua minute de antrenament.

Pilotul, austriacul Walter Grubmuller, e dus, desi poate sa mearga, cu ambulanta la spital. „E pentru teste, sa n-aiba ceva la coloana. Dar aici e o curba intr-adevar periculoasa. Daca numai pana acum au fost doua accidente”, spune, usor ingrijorat, unul dintre membrii echipajului de D.M.U.R.D. Nici nu termina bine de vorbit, ca un Ford si un Morgan se ciocnesc in depasire. Publicul platitor de bilet nu pare insa a da doi bani pe traume. Cu nonsalanta, spectatorii aplauda. Cineva mai sadic cere incetisor un bis. IN CULISE

Secretele echipei Maserati In spatele a patru piloti, sa spunem, ca in situatia de fata, stau vreo 40 de oameni. Mecanici ierarhizati dupa experienta si pricepere, ingineri pasionati rau care verifica fiecare particica si gasesc strategii pentru fiecare curba luata pe o pista de raliu. Cam asa se „intretine” o echipa care conduce, de exemplu, celebrul si costisitorul bolid Maserati MC 12 din campionatul FIA GT..

Echipajul italian Scuderia Playteam SaraFree pare vesel. Cei patru piloti, Andrea Bertolini,  Andrea Piccini, Giambattista Giannoccaro si Alessan-dro Pier Guidi, tocmai le explica unor copii de la carting cum fac 150-160 de ture la o cursa de doua ore. Cum se ajunge la 300 km/h pe cea mai rapida pista, cea de la Monza, cum asfaltul si ploaia pot face o diferenta enorma cand conduci la asa viteze.

Giambattista Giannoccaro e liderul echipei. Campion al Italiei in 2006 si al Spaniei in 2005. E sicilian din ‘60, de cand s-a nascut, si pilot din 1973. „S-au schimbat cursele mult de-a lungul timpului”, spune el. „Acum sunt mai rapide si mult mai sigure. Insa s-a mai pierdut si ceva din farmecul de alta data. Inainte nu era greu sa strangi mii de spectatori la curse”, spune pilotul. Cand nu conduce Maserati la curse, conduce un Ferrari.

Andrea Bertolini, campionul mondial de anul trecut, spune ca de mic te prinde dragul de viteza. La 11 ani, a devenit vicecampion la mini-karting. Apoi a inceput o cariera de pilot de teste pentru Ferrari. „Eu am fost un norocos pentru ca am viata asta”, spune campionul. Colegul lui, Alessandro Pier Guidi, s-a „trezit” ca testeaza masini din si mai frageda pruncie. La patru ani, dupa ce a distrus o masinuta electrica daruita de tatal sau, inginer, o firma l-ar fi contactat sa le testeze alte masinute.   

PROGRAMUL DE AZI

Curse cu marci tari

> 11.55 - Formula 3 Britanica (cursa 1).  Din 1964, Formula 3 britanica a reprezentat punctul de plecare al unor mari piloti de Formula 1, ca Jackie Stewart, Ayrton Senna, Nigel Mansell, Mika Hakkinen sau Damon Hill. Campionul din 2004, Nelson Piquet, este acum cel de-al treilea pilot al echipei Renault de Formula 1.

> 15:45 - Campionatul European FIA GT3 (cursa 1). Lansat in 2006, campionatul aduna la linia de start marci de renume (Ascari, Aston Martin, Corvette, Dodge, Ferrari, Lamborghini, Maserati sau Porsche). 

> 17:15 - Campionatul FIA GT (calificari). Campionatul FIA GT, fondat in 1997, a avut o perioada de inceput dominata de marci precum McLaren F1 GTR, Mercedes CLK GTR si Porsche 911 GT1.

POLITICA LA RALIU Campion sponsorizat de DIP Liderul FIA GT, italianul Thomas Biagi (foto), este sponsorizat la Bucuresti de prim-vicepresedintele Partidului Conservator, fost membru PSD, Dan Ioan Popescu. El a venit la conferinta de presa de la Bucharest Challenge sorbind dintr-o sticla de plastic cu insemnele partidului.

Thomas Biaggi a spus ca nu se implica politic, dar ca a fost sponsorizat de Dan Ioan Popescu. „A, maine e referendum aici? Nu stiam ca e acum. Eu si Dan Ioan Popescu suntem prieteni. Face mult bine pentru copiii cu probleme”, s-a justificat italianul pentru prezenta siglei politice pe sticla din care sorbea.