Retailerul de bricolaje incepe anul acesta extinderea si in orasele mai mici si isi fortifica sectorul de decoratiuni, pentru a tine pasul cu preferintele romanilor.
Guenter Vosskaemper, managerul care a impus marca Praktiker la vecinii unguri in urma cu aproape zece ani, a reusit sa o fortifice si la noi: 16 magazine a deschis retailerul de bricolaje din 2002 si pana la finele anului trecut. Potrivit neamtului de la sefia Praktiker, anul acesta va fi dedicat acoperirii oraselor de dimensiuni medii si dezvoltarii segmentului de decoratiuni.
Oficialul Praktiker estimeaza ca cifra de afaceri a companiei a ajuns anul trecut la 150 de milioane de euro, cu 50% mai mult decat in 2005. Cresterea inregistrata pe piata romaneasca este spectaculoasa, mai ales ca la nivelul grupului vanzarile s-au majorat anul trecut cu doar 4,2%.
Care sunt planurile de extindere ale Praktiker?
Pe termen mediu, ne-am propus sa deschidem 5-6 magazine pe an, astfel ca vom ajunge la un numar de circa 30 de magazine. Pentru anul acesta ne-am propus sa inauguram, in afara magazinelor din Targoviste si Galati, inca 2-3 magazine, insa nu stim deocamdata exact in ce orase, intrucat depinde in mare masura de disponibilitatea terenurilor si de autorizatii. Avem in vedere si orase precum Iasi, Sibiu sau Pitesti. Intr-un magazin investim cam 8-9 milioane de euro.
De ce ati ales sa va extindeti si in orasele de dimensiuni medii?
In ultimii cinci ani pe care i-am petrecut in Romania mi-am dat seama ca si orasele mai mici au potential mare de dezvoltare, asa ca decizia este naturala, mai ales ca am reusit sa acoperim pana acum orasele mari. Dincolo de potential, in Targoviste sau Galati, de exemplu, mai sunt inca terenuri disponibile.
Chiriasi pe 17 terenuri
Sunt preturile la terenuri o bariera? Criteriul nostru este ca terenul sa ni se potriveasca. Aceasta inseamna ca ne putem aseza fie intr-un parc comercial mai mare, asa cum e la Timisoara, fie sa fim singuri, asa cum e la Brasov, sau in centrul orasului, cum e in Targoviste. Chiar si in Bucuresti mai sunt astfel de spatii disponibile. Insa este adevarat ca nu putem plati oricat pentru un teren, depindem de un buget.
Sunteti proprietarii terenurilor pe care sunt amplasate magazinele sau colaborati cu dezvoltatori imobiliari?
In afara terenului din Galati, pe care suntem proprietari, pentru toate celelalte platim chirie. Suprafetele magazinelor sunt intre 6.500 si 9.500 de metri patrati. In Targoviste, de exemplu, vom avea cam 6.500 de metri patrati, in timp ce in magazinul din Volunari avem aproape 9.000 de metri patrati, cu aproape 40.000 de articole.
Unde va pregatiti personalul?
Angajatii din magazin sunt antrenati permanent, pentru ca mereu apar noi produse. Pe incepatori ii antrenam intr-o prima etapa intr-un magazin deja existent, iar apoi chiar in spatiul in care va functiona noul magazin.
Angajatii romani sunt bine educati pe partea teoretica, insa nu si in practica. Motiv pentru care colaboram cu mai multe scoli profesionale din tara, de unde ne recrutam viitorii specialisti - atat pe vanzari, cat si in diferitele departamente din magazin.
Acum avem aproape 2.000 de angajati in Romania, iar anul acesta vom mai angaja cam 400-500 de persoane, avand in vedere ca intr-un magazin lucreaza cam 110 angajati.
CV
Guenter Vosskaemper Pozitia: Director General Praktiker Romania
Varsta: 51 de ani
S-a nascut la Essen, Germania
Stare civila: Casatorit de 30 de ani
Studii si profesie Si-a inceput cariera profesionala in 1970, in domeniul retailului. S-a alaturat grupului Praktiker in 1986, ca Director Adjunct de magazin In 1998 a fost numit Director de Distributie al Praktiker.
Ungaria, iar in 2002 a facut parte din echipa care a infiintat Praktiker Romania, pe pozitia de Country Manager. In afara de germana si engleza, vorbeste fluent limba maghiara si a invatat romana. A fost membru in cateva formatii de jazz si rock, ca interpret la chitara
Cateva produse din lemn sunt "made in Romania"
Cate din aceste articole sunt produse in Romania? Destul de putine, iar acestea mai ales pe partea de articole din lemn, ceramice sau cateva din cele sanitare. Insa nu sunt foarte multi producatori in Romania care ne-ar putea furniza articolele de care avem nevoie. Majoritatea produselor sunt importate din intreaga Europa.
Pentru ca ati lucrat in Ungaria, care ar fi diferentele in comparatie cu piata romaneasca?
Ungaria e mai dezvoltata economic, insa in Romania este foarte puternic acum sectorul constructiilor. Mai mult, consumatorii romani sunt mai interesati de partea de decoratiuni, de finisajele din casa.
Romanii se intereseaza destul de mult de sectorul decoratiuni, le place sa gaseasca culori noi pentru vopsele, sa vada mereu noi modele de carpete, de perdele. Pentru a dezvolta acest segment ne bazam destul de mult pe specialistii din magazin.
Daca ati observat acest apetit al romanilor pentru decoratiuni, ati incercat sa mariti portofoliul de astfel de produse?
Da, acum produsele din sectorul decoratiuni reprezinta cam 10a din total, dar e greu de evaluat pentru ca multe produse s-ar putea incadra aici, asa cum sunt vazele de flori sau tablourile.
Am incercat sa diversificam gama de perdele, de carpete, de gresie sau faianta ori suporturi de iluminat. Avem de asemenea si o masina care amesteca culorile, pentru ca romanilor le place sa caute mereu culori noi.
Preferintele romanilor se schimba destul de repede, insa reusim sa tinem pasul si mai ales sa si dam tonul pentru anumite produse mai putin cunoscute la noi.