Povestea reală a unui grup de români care au încercat să evadeze din communism deturnând avioane, au pus libertatea mai presus de orice. Unii dintre ei şi-au riscat viaţa înotând în Dunărea, alţii au traversat graniţa pe jos, iar cei mai curajoşi au încercat să deturneze avioane. Dintre toți, un singur grup de români au reuşit să ajungă la Viena, în primăvara lui 1971, la bordul unui avion deturnat.
Potrivit historia.ro, Adalbert Moka, de 75 de ani, din Marghita, fostul șef al grupului care a reuşit să deturneze un avion în perioada comunistă, spunea: „Dacă ar fi s-o iau de la capăt, nu aş mai fugi din ţară“.
„Aveam 32 de ani atunci, dar nu aş mai lua-o de la capăt. Am mai spus-o: era mai uşor să spargem o bancă decât să deturnăm un avion. Am avut mare noroc“, a mai adăugat el.
Adalbert voia să viziteze legal ţările occidentale, și pentru că nu i-a fost eliberat un pașaport , acesta s-a gândit la mai multe posibilităţi de evadare, printre care să treacă Dunărea înot, deşi era infirm. S-a gândit să se ascundă în tren, dar a realizat că nu exista colţ care să nu fie percheziţionat.
Planurile de evadare au durat ceva timp, iar când a văzut la televizor o ştire despre deturnarea unui avion, gândul nu i-a mai dat pace. „Ce-ar fi dacă mi-aş încerca şi eu norocul?“, s-a gândit el. Mulţi prieteni de-ai lui voiau să evadeze din țară au renunţat pe parcurs, de teama că vor ajunge nu în lumea civilizată, ci în beciurile Securităţii.
Adalbert Moka și câțiva prieteni rămași în grup au început să plănuiască fuga. Au făcut rost de arme, au mers să-şi cumpere bilete spre „libertate”. Toate locurile erau ocupate pentru data plănuită de ei, însă Moka a decis să nu mai amâne și au plecat spre aeroport . Patru persoane pe un drum, iar ceilalţi doi urmau să ajungă pe altul, pentru a nu da de bănuit.
Au comandat un taxi, iar în drum spre aeroport i-au dezvăluit șoferului, care din întâmplare era un cunoscut , planul pe care îl au: acela de a deturna un avion.
Fugarii aveau mare nevoie de mașina prietenului lor taximetrist . Totul era pregătit şi erau hotărâţi să mergă până la capăt.
Deşi îi cunoştea de mulţi ani, taximetristului nu îi venea să creadă că vorbesc serios. Omul şi-a dat seama că nu glumesc după încordarea de pe feţele lor.
Planul lor era ca, după ce s-au urcat toţi pasagerii la bord, ei să ajungă cu maşina până aproape de avion, să se urce în el şi, prin ameninţare, să-l deturneze până la Viena.
Planurile lor le-au fost date peste cap din pricina tensiunii şi a nervozităţii. Șoferul nu a mai avut răbdare şi a pornit motorul maşinii înainte ca pasagerii să se îmbarce. Văzând maşina pornită, cei trei, veniţi pe alt drum la aeroport, au început să alerge şi ei către avion.
Maşina s-a oprit la trei metri de aeronavă. Pasagerii de lângă avion s-au risipit speriaţi, când au văzut maşina care vine către ei, direct spre avion. Moka a tras câteva focuri în aer, iar oamenii s-au speriat. Paznicul de lângă avion nu a mai avut când să scoată pistolul din teacă. A fost dezarmat imediat. Vamos a intrat în cabină, dar a ieşit în câteva clipe: nu era nici un pilot la bord. Apoi, au început să-i caute printre pasagerii de pe pistă. I-au înhăţat pe pilotul secund, pe mecanicul de bord şi pe telegrafist, silindu-i cu armele să urce în avion.
Speriat, maiorul de securitate, care era prezent la orice zbor, a vrut să coboare din avion, dar Moka şi ceilalţi nu l-au lăsat. În îmbulzeala generală, şoferul taxiului coborâse din avion. Avionul s-a urnit cu greu. Autorităţile au încercat să-l oprească aducând pe pistă o cisternă plină de combustibil, dar degeaba. IL-14 reuşise să decoleze, în ciuda rafalelor de gloanţe abătute asupra roţilor avionului.
Încadraţi de MIG-uri
Zborul nu a trecut fără incidente, iar după două ore, aeronava s-a oprit cu greu pe pista aeroportului din Viena, întrucât cauciucul roţii din faţă a explodat în timpul operaţiunilor de aterizare.
Cei şase fugari nu puteau ajunge la Munchen, aşa cum intenţionau. Autorităţile din Viena le-au spus românilor că nu au la dispoziţie un alt avion pentru a le satisface cererea, întrucât cel cu care veniseră avea nevoie de reparaţii la trenul de aterizare. Li s-a promis însă faptul că nu vor fi trimişi în România. În Austria au urmat procese şi Adalbert Moka a fost condamnat la 30 de luni de închisoare. Şi ceilalţi fugari au primit pedepse, dar mai mici. După ce au scăpat, s-au angajat pe unde au putut, ca muncitori, şi a început să le meargă foarte bine.
Fuga celor şase români a înnebunit autorităţile comuniste. Familia lui Moka a fost ameninţată şi târâtă la interogatoriile Securităţii. Din fericire pentru membrii familiei, nimeni nu a ştiut nimic de planurile lui de a deturna un avion.
După cele întâmplate, Moka a încercat să ajungă din nou în România, pentru a o lua şi pe soția lui în Austria, dar Moka a fost prins de grăniceri şi trimis în România, direct în mâinile Securităţii. În lipsă, el fusese condamnat la 23 de ani de închisoare.
Moka a fost închis la Gherla vreme de 12 ani, până în 1988, când, în urma unui ordin de amnistie a lui Nicolae Ceauşescu.
După Revoluţie, el și soția au plecat în Ungaria. A încercat să ajungă din nou în Austria, dar a fost dat jos din tren pentru că nu avea viză. Mai mult, piloţi și comandantul Aeroportului Oradea au primit ani grei de închisoare.
Potrivit unei sinteze realizate de Securitate, 1971 a fost anul în care au avut loc cele mai multe tentative de a deturna avioane.