Lucian Ciuchiţă este unul dintre românii care au o viaţă ca în filme. În cazul lui, thriller-ul este în plină desfăşurare de peste 27 de ani, atunci când a scris o filă de istorie din celebrul studio 4 al TVR. A fost unul dintre cei mai vocali studenţi revoluţionari, ceea ce l-a transformat în primul şi, poate, singurul reporter-poliţist din România
Personalitate complexă, Ciuchiţă a făcut faţă cu brio atât în faţa camerelor de luat vederi, la TVR şi Antena1, cât şi în structurile speciale-SPP. Cea mai recentă intrigă din fimul vieţii sale: Hollywood-ul i-a furat un scenariu, apoi l-au ecranizat şi au încasat milioane de dolari. Este vorba despre ,,Escape Plan”, cu Arnold Schwarzenegger și Sylvester Stallone în rolurile principale.
Evenimentul Zilei: Când şi cum începe povestea dumneavoastră?
Lucian Ciuchiţă: În timpul Revoluţiei de la ’89, fiind student la Cibernetică, cu speranța că lupt pentru libertate.Împreună cu alți studenți și cadre didactice din ASE am fost alături de revoluționarii din stradă. Am redactat comunicate pe care le-am înaintat Televiziunii Române și am sperat că glasul nostru, al tinerilor studenți, se va auzi în toată țara.
- Acesta a fost punctul de pornire pentru prima dragoste, presa. Cum a evoluat situaţia?
- Mi-am început activitatea jurnalistică imediat după Revoluție. Mai precis o lună mai târziu după ce am fost selectat în Studioul 4 al TVR, dintre studenții revoluționari, să realizez și să prezint emisiunea studențească „Gaudeamus”. Câteva luni mai târziu, în luna mai 1990, am fost angajat la Redacția Știri Interne și așa am început frumoasa și periculoasa meserie de reporter special. De ce spun periculoasă, pentru că vorbim de acei ani tulburi de instaurare a democrației în România, cu mineriade şi manifestații violente.
Emisiunile lui au atras atenţia miniştrilor
- Apoi au apărut primele emisiuni de reportaj, cum a fost?
- Poate exuberantă tinereții, poate curajul și dorința de „a schimba lumea” au atras atenția unui ministru de interne, Doru Viorel Ursu, care mi-a propus să realizez emisiuni cu și despre activitatea poliţiei. Așa au apărut emisiunile „Poliţia în alertă” și „Poliţia în acţiune”, plus reportajele pe fiecare seară la Actualități cu cele mai spectaculoase realizări: capturi de droguri, arme și explozivi, infracțiuni economice depistate, criminali și hoți arestați
- Aceste reportaje v-au ajutat să intraţi pentru prima oară în Poliţie. Cum au funcţionat cele două meserii împreună?
- Am reușit să-mi fac datoria în ambele locuri de muncă. Nu am avut niciodată reproșuri din partea Poliției sau a TVR-ului. Din contră, zece ani lucrurile au mers foarte bine (1991-2001). Poliția era mulțumită de activitatea mea –analizele sociologice arătau un nivel de încredere ridicat din partea populației- iar TVR avea cele mai bune reportaje (direct de la sursă) și era, evident, mulțumită de prestația mea. Pe bună dreptate mi se spunea reporter-poliţist şi a fost o combinaţie incredibilă, cu multe reuşite în plan profesional.
- Cum credeţi că s-a transformat TVR în 2017?
- Televiziunea am iubit- o și o iubesc în continuare, doar am realizat zeci de emisiuni și peste o mie de reportaje la „Actualităţi”. Acum, trebuie să recunosc că, după 2001, au fost perioade când poate nu mi-a plăcut ce am văzut la TV. Totuşi, nu au dispărut profesioniștii, doar că au fost înlocuiți cu alții mai tineri. Privesc cu încredere spre televiziunea publică și am convingerea că Irina Radu-Președinte-Director General, care mi-a fost colegă la Actualități, va avea un cuvânt de spus. Avem nevoie de emisiuni mai bune, mai apropiate de cerințele telespectatorilor, care să le trezească spiritul, să le creeze emoții pozitive. Nu non-valori, false modele, sau fete dezbrăcate.
„I-am dat în judecată pe cei de la Hollywood. Ei s-au apărat cu documente false”
- Cum aţi ajuns să prezentaţi un scenariu la Hollywood ?
- În vară anului 2012 l-am cunoscut pe regizorul Ion Ionescu, cu dublă cetățenie-româno-americană-și cu 5 filme realizate la Hollywood. I-am prezentat scenariul meu despre o pușcărie pe un petrolier în mijlocul oceanului, intitulat „Prizonierivi Apelor”. A fost plăcut surprins și mi-a spus că îl va prezenta unor agenți de la Hollywood, în vederea unei producții, mai ales că, spunea domnia sa, era vorba de un blockbuster. Am avut mare încredere și am așteptat răspunsul de la agenții americani, care a venit în toamna aceluiași an…Dar, răspunsul a fost negativ: „ deși este foarte bun scenariul nu avem buget pentru el…momentan…” După un an, filmul apărea în marile cinematografe sub denumirea „Escape Plan”.
- Care au fost primi paşi pe care i-aţi făcut când v-aţi dat seama că scenariul a fost plagiat?
- Imediat am realizat că scenariul meu fusese plagiat - nu apăream printre scenariști - am luat legătură cu Președintele Uniunii Cineaștilor din România. În baza solicitării mele scrise, a demarat o expertiză între scenariul meu-Prizonierii Apelor, înregistrat la Dacin Sara și filmul Escape Plan. Expertiza realizată de Victoria Marinescu (scenarist, producător) și Călin Stănculescu (critic de film) a demonstrat că există mari similitudini între scenariul meu și filmul american. Am fost nevoit să-i dau în judecată, iar procesul a început în aprilie 2014 la Tribunalul București, Secția a III-a Civilă.Acum, după aproape 3 ani de la începerea procesului, în care studiorile de la Hollywood au prezentat o mulțime de documente false în instanță din România- a început urmărirea penală.
Cea mai mare editură din lume i-a apreciat romanul
- Mai aveţi încredere ,,în străini”? Aveţi planuri viitoare?
- Îmi doresc să-mi primesc recunoașterea pentru scenariul de la Hollywood, aș fi singurul scenarist român de filme blockbuster. Acum sunt doar singurul scenarist european într-un proces cu Hollywood! Mi-ar plăcea o carieră internațională ca romancier. Deja port discuții cu câteva edituri mari și am mari șanse ca în următorii ani să-mi fie publicate romanele în străinătate. Unul dintre romane, „The Purgatory Island”, este prezent într-o librărie din Londra, iar una dintre cele mai mari edituri din lume, Albin Michel, mi-a răspuns că romanul meu, Insula Purgatoriului, este foarte bun.
Românul a fost susţinut peste graniţe
susţinut peste graniţe - La nivel internaţional au existat reacţii?
- Cazul meu a fost mediatizat și în străinătate, deja port discuții cu câțiva scriitori și scenariști de la Hollywood. Sunt alături de mine, mai ales că au avut și ei parte de un proces cu alte studiouri americane, și tot pentru drepturi de autor. Scriitoarea Tess Gerritsen, care a dat în judecată Hollywood pentru plagierea romanului sau, „Gravity”, este încrezătoare că eu am să înving în România. Nu vreau să vorbesc urât de Hollywood, mă refer numai la acele case de producție cu care sunt în proces și care au demonstrat că nu au onoare, respect, față de un cineast român și, în plus, mai luptă și murdar. Trec prin momente dificile, este un proces greu, disproporționat , care îmi consumă multă energie și resurse materiale.