Povestea bătrânei Dacii

Povestea bătrânei Dacii

În cadrul seriei "Documentarele Televiziunii Române", TVR 1 prezintă de la ora 22.10 filmul "Dacia, dragostea mea".

Realizat în 2009 de Ştefan Constantinescu şi Julio Soto, filmul este un portret comic şi degajat al evoluţiei României din perioada comunistă până în prezent, făcut prin intermediul celui mai emblematic simbol al său, automobilul Dacia.

Diferite generaţii de români, de la cei mai în vârstă şi mai nostalgici, până la cei mai tineri şi ambiţioşi, arată transformările care se petrec în societatea română de astăzi. Ceea ce leagă toate poveştile este întotdeauna maşina Dacia: la început, un simbol al comunismului, iar în prezent, reflexia noii pieţe capitaliste de consum.

"Cred că fiecare ţară a avut la un moment dat o maşină care să simbolizeze devenirea unei generaţii. De exemplu, în Spania, în copilăria mea, maşina poporului era Seat 600. Ce m-a intrigat foarte tare este că, în timp ce majoritatea acestor maşini au dispărut odată ce piaţa s-a globalizat, Dacia s-a adaptat şi a reuşit să rămână un simbol pentru poporul român. Unul dintre personaje chiar compară prima Dacie cu prima dragoste. E relaţia aceea de afecţiune dintre om şi maşină, generalizată la nivelul unui întreg popor, care mi s-a părut fascinantă", declară Julio Soto.

Ne puteți urmări și pe Google News

Naşterea simbolului auto românesc

Într-un interviu acordat publicaţiei"Wall Street Journal", Mihai Pacepa spunea că, la jumătatea anilor '60, Nicolae Ceauşescu a decis că România trebuie să aibă industrie auto. Pentru asta, Pacepa a fost desemnat să cumpere o licenţă din străinătate pentru o maşină de mici dimensiuni de la un producator auto important din Vest. Şeful programului român de spionaj a ajuns la o înţelegere cu cei Renault. Dar pentru că au existat unele probleme tehnice, licenţa pentru Renault 12 a fost retrasă, iar românii au cumpărat foarte ieftin licenţa pentru Renault 8. Aşa apărut pe piaţă, în august 1968, prima maşină ansamblată în România. După doar doar trei ani s-a primit şi licenţa pentru Renault 12 şi a luat naştere celebra Dacia 1300. <iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/NiGSWXAcM5Y" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>