Posturile TV, obligate la transparenţă

Companiile radio şi TV vor fi nevoite să-şi publice pe site bilanţul financiar-contabil.

Membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) au hotărât ieri ca radiodifuzorii să-şi publice bilanţul financiar- contabil pe site sau să posteze un link către o altă sursă, unde se găseşte documentul. Demersul, iniţiat de Ioana Avădani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), a fost susţinut şi votat de for, deşi reprezentanţii posturilor s-au opus vehement. Discuţii aprinse „Nu am cerut decât creşterea vizibilităţii unor informaţii care sunt deja publice, care presupun un efort minim din partea radiodifuzorului. Eu te tratez pe tine, telespectator, cu atât de mult respect, încât îţi spun cine sunt şi cât câştig“, a explicat Ioana Avădani.   Reprezentanţii posturilor Pro TV, Antena 1 şi Prima TV au protestat, motivând că performanţele financiare ale companiilor pot fi accesate pe site-ul Ministerul Finanţelor.

Propunerea Ioanei Avădani a fost susţinută de mai mulţi membri CNA. „Potrivit legii, bilanţul e public, prin urmare nu înţeleg care-i problema dacă îl puneţi şi pe site-ul vostru“, le-a spus Ioan Onisei reprezentanţilor posturilor. A doua sugestie venită din partea directorului CJI, referitoare la declararea structurii acţionariale a posturilor până la nivel de persoană, s-a lovit însă de refuz, pentru că „există televiziuni ai căror acţionari sunt sindicate, în timp ce la Societatea Naţională de Radiocomunicaţii (SNR) acţionar este statul român“, a spus Attila Gasparik, vicepreşedintele CNA.

CNA a votat, ieri, mai multe articole din proiectul de modificare a Legii audiovizualului, în vederea corelării ei cu noua directivă europeană. Săptămâna viitoare se va vota întregul proiect legislativ, după care textul va fi prezentat Ministerului Culturii şi Cultelor (MCC) şi apoi parlamentului.