European Sea Ports Organization, ESPO, Asociația Europeană a Porturilor Maritime, care porturile maritime din 24 de țări europene, alte 3 țări având statut de membru observator, a desemnat portul Constanța, portul lunii decembrie 2018. Onoranta apreciere vine după o analiză tehnic amănunțită a portului Constanța, efectuată de specialiști ai ESPO.
Portul Constanța a fost desemnat, în luna decembrie 2018, Port Pro of the Month de către Asociația Europeană a Porturilor Maritime. Reprezentanții a peste 30 de porturi europene, membre ale ESPO, au fost prezenți, toamna trecută, în Portul Constanța pentru întâlnirea Comitetului Executiv al European Sea Ports Organization. Potrivit biroului de presă al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime” Constanța (CN APMC), secretar general al ESPO, a vorbit atunci despre importanța zonei Mării Negre și a apreciat prezența activă a Portului Constanța în cadrul Organizației Porturilor Maritime Europene, al cărei membru este CN APMC, cu drepturi depline, din 2007.
Presedintele ESPO, Eamonn O’Reilly, a vizitat, în timpul turului tehnic, Digul de nord si marile proiecte de investiții prevăzute a fi realizate în Portul Constanța. Desemnarea portului Constanța ca portul lunii decembrie 2018 precum și un interviu cu directorul general al CNAPMC, Dan Nicole Tivilichi, apar pe site-ul Asociației Europene a Porturilor Maritime (ESPO). Directorul general al Portului Constanța vorbește, printre altele, despre prioritățile portului Constanța in contextul preluării președinției Consiliului Uniunii Europene de către Romania, importanța Dunării pentru portul Constanța, obiectivele pentru următoarea perioadă și aspecte legate de politica de mediu.
“Portul Constanța, principalul port al UE la Marea Neagră, se află la intersecția rutelor comerciale care leagă piețele țărilor fără ieșire la mare, din Europa Centrală și de Est, cu Trans-Caucaz, Asia Centrală și Orientul Îndepărtat”, explică directorul general al CN APMC, Dan Nicolae Tivilichi în interviul pentru espo.be. Portul Constanța oferă mai multe avantaje printre care: conexiunile cu toate mijloacele de transport (feroviare, rutiere, fluviale, căile aeriene și conducte), facilități pentru toate tipurile de marfă, facilități moderne pentru navele de pasageri, zona liberă facilități vamale, disponibilitatea terenurilor pentru extinderea viitoare, adâncimi naturale operaționale de până la 18 m și, nu în ultimul rând, legătura cu fluviul Dunărea, prin canalul Dunăre-Marea Neagră.
Intrebat care sunt principalele priorități în contextul preluării de către România, din ianuarie 2019, a președinției Consiliului Uniunii Europene, Dan Nicoale Tivilichi a pus accent pe proiectele energetice. “Unul din obiectivele pentru Constanța este acela de a deveni un hub energetic. Pe lângă facilitățile deja existente în port, va trebui să dezvoltăm noi categorii pentru mărfurile legate de energie. În acest context geografic, trebuie să ținem seama de exploatarea câmpurilor de petrol și gaze din Marea Neagră care sunt amplasate în apropiere, ducând la noi servicii portuare, terminale care nu au mai fost realizate până acum și care sunt dedicate activităților de platformă petrolieră”.