Portretul-robot al elevului român din viitor

Noul plan cadru pentru gimnaziu aduce o serie de noutăți pentru sistemul de învățământ. Din 2017, accentul se va muta de pe manual, pe pedagogie

Manualele vor acoperi 75% din numărul de ore, în timp ce restul de 25% va rămâne la dispoziţia profesorului. Deci, mai multă creativitate și libertate.

În toamnă vor fi elaborate și noile programe. Cine este astăzi elev în clasa a IV-a, de anul viitor va intra în sistemul revoluționar anunțat, ieri, de ministrul Educaţiei, Adrian Curaj.

Latina și Istoria au fost salvate, iar Limba Română va pierde o oră pe săptămână. Latina devine „Elemente de limbă latină și de cultură romanică” (o oră pe săptămână), iar Istoria mai primește încă o oră pe săptămână.

Ce trebuie să știe elevul român la ieșirea din gimnaziu? Acum se lucrează la principiile care vor conduce la marea performanță ca „să nu mai fie un elev plictisit, ci un elev care să vină cu drag la școală”, după cum explică secretarul de stat Monica Cristina Anisie.

Profil

Extragem câteva din competențele pe care trebuie să le aibă elevul la ieșirea din gimnaziu: Comunicare în limba maternă: să se angajeze într-un dialog proactiv, să-și exprime opiniile, ideile sau sentimentele prin mesaje verbale sau scrise, adaptate situațiilor de comunicare în care este implicat, pe baza propriilor experiențe sau pornind de la ceea ce a ascultat/ citit. După opt clase, elevul trebuie să utilizeze la nivel elementar cel puțin două limbi străine; la Competențe matematice și competenț e de bază în științe și tehnologii să identifice regularități și relații matematice, să aplice reguli simple de menținere a unei vieți sănătoase și a unui mediu curat, să se implice activ în proiecte școlare cu conținut tehnic, științific și practic aplicativ. Competență digitală: să poată utiliza dispozitive și aplicații digitale pentru căutarea și selecția unor resurse digitale relevante pentru învățare, să învețe limbaje de programare simple. Se mai adaugă dobândirea competenței de a ști să învețe, să relaționeze pozitiv cu ceilalți în contexte școlare și extrașcolare, să participe la proiecte civice, să valorizeze diversitatea, să aibă spirit de inițiativă și antreprenoriat, să fie creativ. Enumerarea nu s-ar încheia aici, dar considerăm că pentru un elev de 14 ani e mai mult decât suficient. Acesta ar fi portretul-robot al elevului român din viitor.

Nu așteptăm minuni

Cum se vor realiza toate acestea? Ministrul Adrian Curaj: „Nu trebuie să ne așteptăm la minuni”, dar pe parcurs și după ce vor fi urmați toți pașii acestui proiect, undeva, în viitor, vom fi mândri de elevii noștri. Mai ales că ministrul are în vedere ca elevii să stea mai mult la școală, prin programele școală-după școală, pentru o mai bună desfășurare a activităților. Dacă se va rămâne la ideile de acum, numărul orelor pe săptămână va crește cu patru!

Unele din aceste idei s-ar putea schimba, însă, până în toamnă. Se așteaptă și părerile societății civile și ale tuturor celor care doresc un învățământ românesc de calitate. Mai ales că este o premieră națională să se cerceteze, până la măduvă, problemele învățământului.

Profesorii sunt chemați la oaste

Începând de astăzi până pe 4 mai, profesorii care vor să participe la crearea noilor programe școlare sunt invitați să se înscrie pe platforma pusă la dispoziție de minister. Selecția se va face până pe 20 mai. Doritorii trebuie să se prezinte cu portofoliul și un proiect inovativ de programă școlară. Despre timpul petrecut de elevi acasă, ca să-și facă temele, nu s-au putut da prea multe informații, dar se are în vedere și acest aspect. La fel cum nu s-a putut da un răspuns concret nici despre copiii din zonele defavorizate care nu vor avea pe ce să aplice ceea ce au învățat la TIC!

FOTO: Ministrul Educației, Adrian Curaj, și secretarul de Stat, Monica Cristina Anisie FOTO: NICU DÎRDÎIAC

Materii noi

Pentru o „fotografie” perfectă la ieșirea din cele opt clase, pe lângă materiile clasice, vor mai fi introduse și altele noi: la clasele V-VIII Infomatică şi TIC (Tehnologia Informaţiilor şi a Comunicaţiilor). La clasa a VII-a, Educaţie Interculturală, la clasa a VII-a, Educaţie pentru Cetăţenie Democratică, iar la clasa a VIII-a, Consiliere şi Dezvoltare Personală, dar şi Educaţie Financiară şi Antreprenorială. Potrivit noului plan, materiile vor fi reechilibrate şi corelate. Copiii vor avea la dispoziție mult mai multe opționale în programa școlară. Se are în vedere reechilibrarea ponderii diferitelor arii curriculare - om și societate, creșterea ponderii curriculumului la dispoziția școlii - 1-3 ore în clasele V-VII și 1-4 la clasa a VIII-a.