Numai în ultimele 3 luni tariful combustibililor a crescut cu 12 bani litrul, iar dacă se introduce taxa de 7 eurocenţi se mai adaugă 40 de bani.
În noiembrie, atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, asigurau populaţia că nu se vor scumpi combustibilii, chiar dacă Guvernul anunţase creşterea accizelor. Ambii "mizau" pe ieftinirea în continuare a barilului, ceea ce ar fi compensat creşterea de preţ din aplicarea accizelor. Numai că evoluţia din ultimele luni a contrazis oficialii. Iar introducerea taxei de 7 eurocenţi pe litrul de combustibil, de la 1 aprilie, va mai aduce o scumpire de circa 40 de bani pe litru. 12 bani în plus la litru Din octombrie 2013 până în 20 ianuarie, litrul de motorină s-a scumpit cu circa 2%, respectiv 12 bani, până la 5,86 lei, potrivit datelor Comisiei Europene. Litrul de benzină s-a scumpit tot cu 12 bani, respectiv 2,3%, până la 5,32 lei. Chiar dacă în primele două săptămâni ale anului creşterile de preţ s-au temperat, ar putea urma o nouă serie de creşteri. De ieri, cea mai mare companie petrolieră de la noi, Petrom, a scumpit din nou combustibilii: bezina cu 4 bani, iar motorina cu 3 bani. Efecte internaţionale De ce a crescut preţul benzinei? Chiar în lipsa taxei de 7 eurocenţi, a cărei implementare Guvernul a amânat-o cu trei luni, până la 1 aprilie, presiuni asupra preţului benzinei au existat, deoarece acciza a crescut cu 4,7% în 2014 faţă de 2013. "În decembrie, adică înainte de a intra în vigoare creşterea accizei, benzinarii au majorat preţurile", ne-a declarat Claudiu Cazacu, analist şef al firmei de brokeraj XTB România. Acesta spune că, pe viitor ne putem aştepta la scumpiri uşoare ale barilului de petrol, din cauza evoluţiei internaţionale. "Este drept, evoluţia din Iran, unul dintre cei mai mari producători, pare să conducă spre ridicarea restricţiilor impuse ţării, ceea ce ar putea avea un efect pozitiv asupra cotaţiilor la combustibili. Dar, în acelaşi timp, creşte şi cererea de combustilbi, pentru că economia mondială îşi revine. Sunt două efecte care în mare se compensează, dar, per ansamblu, poate rezulta o uşoară scumpire", a comentat Claudiu Cazacu. Curs mai mare cu 2% Nu doar carburanţii intervin însă în calculul preţului la combustibili, ci şi cursul valutar. Astfel, barilul este exprimat în dolari, în timp ce benzina se vinde în lei, ceea ce înseamnă că o scădere a leului faţă de dolar conduce automat la scumpirea combustibililor. Numai de la începutul anului, cursul leu/dolar a crescut cu circa 2%. "Din ceea ce am observat până acum, evoluţia cursului se transferă în preţul la benzină cu o întârziere de 3 săptămâni – o lună jumătate", a comentat analistul şef al XTB Brokers. Asta înseamnă că, zilele acestea am putea vedea noi presiuni pe creşterea preţului la benzină şi motorină şi dinspre curs. Potrivit lui Claudiu Cazacu, evoluţia cotaţiilor petrolului se transferă în preţul final al benzinei în proporţie de circa 50%. Ca şi evoluţia cursului valutar. Cumulate, efectul cursului, al petrolului, accizelor şi cel al taxei de 7 eurocenţi ar putea scumpi combustibilul cu circa 60 de bani, pe litru, lunile viitoare.