Guvernul intenţionează să treacă metroul în subordinea primăriei municipiului Bucureşti, a anunţat, miercuri, premierul Victor Ponta.
Declaraţia vine după ce presa a criticat executivul pentru că a tăiat masiv din fondurile ministerului Transporturilor, inclusiv ale companiei Metrorex, ceea ce ar putea afecta lucrările la linia de metrou din Drumul Taberei. Magistrala Drumul Taberei, în pericol "S-a vorbit destul de mult de tronsonul spre Drumul Taberei şi ăla trebuie continuat - dar trebuie nu să spunem noi de la minister pe tot felul de interese obscure cum săpăm în şapte direcţii metrou şi de fapt nu terminăm nicăieri, ci trebuie Primăria Generală, cu sprijin de la guvern şi cu propriile forţe, pe baza mandatului pe care îl au de la bucureşteni, să decidă prioritizarea. Întâi fac linia spre Drumul Taberei, după aia cea spre Pantelimon - săpăm în şapte locuri de şapte ani şi o să terminăm în 70 de ani", a declarat Ponta, la începutul şedinţei săptămânale de guvern. Fondurile alocate Metrorex au fost tăiate, la ultima rectificare de buget, de la 380,9 milioane de lei, suma alocată iniţial pentru 2012, la 178,9 milioane de lei. "Urmare acestui aspect, pot apărea întârzieri, amânari sau în cel mai rău caz, sistări temporare ale lucrărilor, cu consecinţe negative în plan economic, financiar şi social", se arată într-un comunicat al Metrorex, difuzat marţi. Ulterior, Metrorex a revenit cu un alt comunicat în care susţine că "ordonatorul de credite - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii - s-a asigurat însă ca, prin rectificarea bugetară, sumele alocate să fie suficiente pentru derularea lucrărilor până la sfârşitul acestui an, urmând ca pentru anul viitor suma necesară să fie prinsă în buget". Metrorex nu explică cum se va întâmpla acest lucru.
La 24 august, ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, s-a întâlnit cu primarul Oprescu, dar, potrivit comunicatului oficial, nu s-a discutat şi despre transferul metroului către primăria Capitalei. "În categoria proiectelor cu implementare imediată au fost analizate cele referitoare la creşterea numărului spaţiilor de parcare subterane din Capitală, prin folosirea galeriilor de metrou neexploatate precum şi introducerea biletului de călătorie unic, atât pentru RATB cât şi pentru metrou", se arată în comunicatul de după întâlnire. Bani de salarii luaţi de la investiţii "Am tăiat acele proiecte care prestau bani pentru partid şi pentru a cumpăra eventuali primari de la alte formaţiuni politice şi bine aţi făcut şi vă rog să tăiaţi în continuare acest gen de bani pentru partid şi să canalizăm eforturile noastre bugetare către investiţii reale şi investiţii serioase", a mai declarat, înaintea şedinţei de guvern, primul-ministru Victor Ponta. Ziarul Financiar a arătat însă că o mare parte din banii tăiaţi prin ordonanţa de guvern de rectificare a bugetului sunt de la lucrări de infrastructură. Astfel, suma alocată centura Capitalei s-a redus de la 47,6 milioane de euro la 2,9 milioane de euro. Au rămas fără mare parte din alocarea bugetară şi centura Clujului, a Constanţei şi a localităţii Mihăileşti. În total, bugetul Ministerului Transporturilor a fost redus cu 1,2 miliarde de lei. Ziarul Financiar afirmă că, prin rectificarea bugetară, guvernul a majorat cheltuielile de personal. În plus, Consiliul Fiscal a criticat faptul că o sumă de peste 300 de milioane de lei a fost rtansferată al fondul de rezervă, fără să fie specificată destinaţia. De obicei, aceşti bani erau dirijaţi către primăriile partidelor aflate la guvernare.
CFR Marfă, privatizatPremierul Ponta a mai anunţat că CFR Marfă va fi privatizat, iar la TAROm va fi adus un management privat. "TAROM-ul trebuie să intre sub management privat, pentru că e o companie pe care trebuie să o salvăm, dar care trebuie într-adevăr condusă aşa cum se conduce pe plan mondial o companie de acest tip. CFR Marfă va intra în procedura de privatizare. E clar că avem nevoie de un investitor puternic şi avem nevoie de un tip de management care să facă CFR Marfă profitabil", a afirmat Ponta. El i-a spus ministrului Economiei, Daniel Chiţoiu, că "răspunde cu capul" de succesul privatizării Oltchim. "Ne speriasem la un moment dat că nu vine nimeni. Au venit două mari companii din două zone geografice total diferite, ca să spun aşa, dar important este să avem un succes pe această temă, să salvăm locurile de muncă, să dăm un mesaj pentru toată zona Vâlcea, Argeş - că e vorba de Arpechim - că păstrăm locuri de muncă şi de fapt creem noi locuri de muncă prin investiţii majore", a declarat Ponta. Ulterior, după şedinţa de guvern, premierul a afirmat că investitorii la Oltchim nu ar trebui speriaţi prin mişcări de protest.