Companiile poloneze exportă la preţuri anormal de mici cantităţi de biodiesel pe piaţa europeană, inclusiv în România, lucru care creează distorsiuni şi afectează producţia locală de biodiesel şi de ulei de rapiţă, se arată într-o plângere făcută de Asociația Europeană de Biodiesel (EBB).
Cele mai noi date primite de EBB arată că unii operatori economici activi în Polonia și pe piața europeană au profitat abuziv de facilitățile oferite de legislația națională poloneză destinată consumului local, pentru a exporta cantități de biodiesel mascate în biocombusitibil vândut în Polonia, în baza prevederilor RED – directiva europeană care stabilește cotele de biocombustibili pentru statele membre UE, se arată în comunicatul Asociaţiei.
„EBB și-a exprimat îngrijorarea asupra acestei probleme și a alertat autoritățile europene și naționale, Oficiul European Anti-Fraudă (OLAF) precum și asociațiile de profil de pe continent, în incercarea de a identifica operatorii implicați și de a stopa acest trafic cât mai curând posibil. Biodiesel-ul astfel nedistribuit pe piața din Polonia este exportat la prețuri sub piață către țări precum Bulgaria, România, Olanda, Belgia, Italia și chiar pe piața franceză”, se precizează în comunicat.
Importăm din Polonia via Bulgaria
Datele Eurostat arată că, pe parcursul anului trecut, Polonia a exportat 400 de mii de tone de biodiesel, principalele piețe de export fiind Olanda, Bulgaria, cât și România. În același timp însă, România a importat în 2015, în total, 50 de mii de tone de biodiesel, în principal din Spania și Italia, dar și din Polonia și Bulgaria.
Conform statisticilor europene Intrastat, Bulgaria importă biodiesel din Polonia, pentru ca mai apoi să exporte către țări vecine precum România, Grecia, Ungaria. Statisticile europene indică faptul că biodiesel-ul din Polonia, care face obiectul investigației, este importat în România atât direct, cât și indirect prin alte state.
România consumă anual 160 de mii de tone de biodiesel, iar importul de biodiesel a reprezentat doar anul trecut aproximativ 30% din piață, cu impact negativ atât pentru producția de biodiesel, cât și pentru cererea de ulei de rapiță din România.
Din cauza scăderii cererii de biodiesel, pe fondul importurilor din 2015, fermierii români au trimis la export peste 1 milion de tone de rapiță, în loc să fie prelucrată local pentru producția de ulei și biodiesel.