Politica a intrat intr-o noua era. Cea digitala

Internetul a schimbat radical modul in care comunica politicienii cu alegatorii.

In primul tur al alegerilor prezidentiale din Franta, componenta on-line a campaniei a generat un record de participare, 84a dintre votanti prezentandu-se la urne. In Romania, Traian Basescu va lupta si pe internet pentru a se intoarce la Cotroceni.

Jurnalele on-line (blogurile) si site-urile care gazduiesc clipuri video ce pot fi vizionate fara plata reprezinta ultimele atactii si totodata noile provocari pentru oamenii politici in tentativa lor de a atrage o sustinere mai larga din partea publicului.

Blogurile le ofera alegatorilor un rol participativ, permitandu-le sa depaseasca limbajul de lemn al comunicatelor oficiale si formatele rigide ale studiourilor de televiziune. Administratorii forumurilor si autorii de bloguri nu exercita doar un rol de propaganda.

Ei analizeaza si completeaza mesajele electorale, le sustin sau le resping, lanseaza campanii ori se angajeaza in polemici incandescente, oferind publicului o viziune diferita asupra politicienilor. „In primul rand, blogul e un loc unde poti transmite mesajul pe care il doresti. Nu esti reactiv, ca la intrebarile ziaristilor, ci ai initiativa. Apoi, poti comunica unu la unu cu potentialii alegatori. Si, nu in ultimul rand, e destul de cool, cum se spune, sa comunici pe internet...”, explica analistul media Iulian Comanescu.

Bloggerii concureaza acum de la egal la egal cu mediile clasice de transmitere a informatiei. Succesul lor provine din editorialele scrise cu talent, din stirile transmise in premiera sau in exclusivitate, din continutul video si audio atractiv.

Categoric, asa cum observa cotidianul francez „Le Monde”, 2007 a fost anul in care activistii on-line s-au emancipat. Ca orice mijloc de comunicare, internetul are si limitele lui. Manipularea este una dintre ele. „In SUA exista deja bloggeri angajati de candidati pentru a scrie in favoarea unuia sau a altuia. Cand un blogger respectat isi spune parerea, este posibil ca multi oameni sa tina cont de acea opinie. Este si acesta un mod de manipulare, dar putin mai subtil decat manipularea realizata prin mass-media traditionale”, explica George Hari Popescu, asistent universitar la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Bucuresti.

Iulian Comanescu apreciaza ca internetul poate deveni teatrul de razboi al unor „operatiuni murdare intreprinse de taberele politice: „Internetul poate deveni foarte usor un mediu underground, in care loviturile sub centura sunt posibile. Dar, pe de alta parte, cine spune ca in media clasica politicienii se razboiesc cu aceeasi sportivitate precum jucatorii de tenis?”

Televiziunea, marea perdanta

Aproape toti politicienii importanti si-au postat profilurile pe site-uri foarte populare, precum MySpace sau Facebook, iar multi si-au deschis birouri virtuale in Second Life, o comunitate virtuala cu doua milioane de locuitori, acolo unde s-a extins si competitia electorala din Franta. Campania electorala din aceasta tara a consacrat confruntarea politica pe internet, in detrimentul televiziunii. „Se poate spune ca televiziunea devine un mediu de comunicare depasit pentru campaniile electorale? E de-ajuns sa privesti clipurile candidatilor pentru a intelege de ce telespectatorii parasesc aceasta zona”, noteaza publicatia franceza „Temoignages”. Candidatii la prezidentialele din Franta au sustinut bloguri personale, iar in SUA, Hillary Clinton si Barack Obama, candidati pentru Casa Alba, si-au folosit site-urile pentru a-si lansa campaniile electorale. Pentru prima oara in istoria electorala a Statelor Unite, doua dezbateri interactive vor fi organizate pe internet. 

Moderatorul nu se va mai afla alaturi de candidati, iar acestia, la randul lor, nu vor mai sta unul langa altul, in aceeasi incapere. Publicul va trimite intrebari prin e-mail ori sub forma de fisiere video, iar acestea vor fi preluate de moderator. Tototodata, candidatii se vor putea confrunta intre ei. Sponsorizate de Yahoo si de revistele on-line „Slate” si „The Huffinton Post”, dezbaterile video vor dura 90 de minute fiecare, fiind gazduite de reporterul de televiziune Charlie Rose.

Cand guvernul intra pe net

In aceasta luna, premierul britanic Tony Blair si-a facut aparitia pe cel mai popular site cu continut video, YouTube, lansand campania „Labourvision”, ce le  permite ministrilor laburisti sa se adreseze direct alegatorilor. 

Potrivit agentiei Reuters, multi utilizatori apreciaza ca acesta este un nou mod de a populariza si de a dezbate activitatea guvernului. „Fantastic! Acum pot sa fac misto de Partidul Laburist cu mai multa rapiditate”, a scris pe YouTube un vizitator. Altii sunt de parere ca nu poti plasa mesaje politice serioase printre videoclipuri muzicale, imagini cu caini care danseaza sau jocuri video. „Chiar au de gand sa vorbeasca copiilor ca un tatic care incearca sa fie cool la petrecerea tinerilor?”, este intrebarea postata de un utilizator care avertizeaza ca ipocrizia politicienilor va invada si spatiul virtual.

Doar 17.000 de vizitatori au urmarit mesajul on-line al lui Blair. Cu 87.000 mai putini decat cei care au vizionat un clip in care apare ministrul de finante Gordon Brown in timp ce-si sufla nasul la un discurs al lui Blair in parlament. Un indiciu important, mai ales ca Brown este posibilul sau succesor in functia de premier.

Deocamdata, politicienii se afla in faza de explorare a cyberspatiului, apreciaza Helen Margetts, director de cercetare la Oxford Internet Institute din cadrul Universitatii Oxford, dar Ross Ferguson, director al programului e-Democracy la Hansard Society, crede ca acestia vor fi nevoiti sa se adapteze: „In ciuda problemelor inerente, progresul in tehnologia informatiei, dezvoltarea telefoniei mobile si a internetului vor pompa sange proaspat in politica.”

Basescu lupta pe internet

In 2004, politicienii romani au descoperit potentialul ofensiv al internetului. Candidatul Aliantei D.A., actualul presedinte suspendat Traian Basescu, a contracarat avantajul logistic al adversarilor aflati la putere prin folosirea agresiva a internetului si a telefoniei mobile.

Cu cateva zile inainte de  duminica alegerilor prezidentiale au circulat nenumarate SMS-uri si mesaje electronice care mobilizau alegatorii sa voteze impotriva PSD. Pe pagina de internet a lui Basescu, www.basescu.ro, s-a incurajat campania electorala neconventionala prin actiunile Guerilla SMS si Guerilla Digitala.

Dupa suspendarea presedintelui, decisa de parlament, site-ul lui Basescu s-a transformat in forum, preluand mesajele celor care vor sa-l sustina la referendum. Pe 20 aprilie, in ziua suspendarii presedintelui Traian Basescu, site-urile de stiri, blogurile si forumurile ziarelor au fost luate cu asalt de utilizatori, traficul pe internet atingand cote maxime.

Sustinatorii presedintelui au reusit sa organizeze in Piata Universitatii un miting de sustinere a lui Basescu trimitand mii de mesaje electronice on-line si SMS-uri. „Basescu a castigat un avantaj in 2004 datorita SMS-urilor si al site-ului basescu.ro, care gazduia jocul „Basescu la tinta”. Acum, inainte de referendum, pare a fi un nou val Traian Basescu pe net”, considera analistul Iulian Comanescu. Exista bloguri de succes si in Romania, dar politicul nu acopera bine acest mediu modern de exprimare.

„Influenta liderilor de opinie din blogosfera romaneasca este destul de slaba, dar e posibil ca in curand oamenii politici sa tina cont si de acest vehicul de campanie”, crede George Hari Popescu.

„Cred ca nota generala a blogurilor si a forumurilor politice e un fel de anarhism bland, alteori spurcat, dar fara efecte direct contondente, un curent difuz de idei politice alternative, din care ideologiile clasice ar trebui sa se reimprospateze.” Iulian Comanescu, analist media

„Vechiul stil de a face politica, batand la usi pentru a cauta voluntari si pentru a convinge lumea, nu mai e de actualitate.” Helen Margetts, director de cercetare la Oxford Internet Institute

„Republica blogurilor”: Ecourile on-line ale alegerilor din Franta

 

SPATIU VIRTUAL. Duminica, 22 aprilie, ora 18.30. Franta voteaza. Prinse in chingile restrictiilor audiovizuale, televiziunea si posturile de radio nu pot difuza informatii despre situatia voturilor pana la inchiderea oficiala a urnelor. In acea zi, toti ochii au fost atintiti spre internet.

In „Republica blogurilor”, o sala dintr-o braserie pariziana, in care 30 de autori de bloguri politice au incropit un laborator multimedia neconventional, atmosfera este incinsa.

Inconjurati de cutii de pizza si doze de bere, cu ochii pe laptopuri si pe camerele web, „fulgerati” de flash-urile aparatelor foto si aruncand din cand in cand o privire spre televizoare, bloggerii cauta cu febrilitate primele cifre ale rezultatelor partiale, dar nimeni nu gaseste nimic nou. Doar zvonuri si barfe. 

Bloggerii rascolesc internetul in speranta unui indiciu

Legea interzice site-urilor sa anunte orice fel de estimari mai devreme de ora 20.00 pentru a nu influenta votul, iar incalcarea legii se pedepseste cu o amenda de 75.000 de euro.

Jean-Marc Morandini si Guy Birenbaum, doi bloggeri de succes, anuntasera cu cateva zile inaintea primului tur ca nu vor ezita sa publice on-line, cu 20 de ore inainte de incheierea scrutinului, toate informatiile de care dispun. 

Drept urmare, site-urile lor au fost luate cu asalt duminica trecuta, iar seara, ele au devenit inaccesibile din cauza traficului asfixiant. Ziarele on-line si site-urile din strainatate nu se supun interdictiei, astfel ca toata blogosfera franceza si-a comutat atentia peste granite, in Belgia si Elvetia, dar si aici site-urile cunoscute au picat unul cate unul. Pagina web a postului de televiziune belgian RTL, site-ul cotidianului elvetian „Le Temps” si cel al ziarului „Le Soir” din Belgia au avut aceeasi problema.

Intoarcerea la televiziune

Spre seara, bloggerii si-au indreptat atentia spre „batrana” si demodata televiziune, iar tensiunea din timpul zilei s-a stins repede. A fost revansa nesperata a televizorului in fata computerului. Seara electorala speciala promisa de „Republica bloggurilor”, cu informatii si editoriale „la cald”, in direct, a fost un experiment partial esuat. Autorii de bloguri si-au dat seama prea tarziu ca nu pot sustine tehnic interesul imens pe care l-au creat.

Exista si contestatari ai acestui experiment. „30 de bloggeri stransi intr-un bar nu reprezinta blogosfera franceza, nici macar blogosfera pariziana”, a scris Gilles Klein pe forumul cotidianului „Liberation”. S-ar putea ca el sa aiba dreptate. Dar, chiar si asa, victoria acestor pasionati este istorica. Indiscutabil, captarea atentiei publicului larg spre o tema traditional anosta si mobilizarea extraordinara a electoratului la urne au fost marile succese ale internetului in primul tur, la care au contribuit si acesti entuziasti.

TRAFIC AGLOMERAT

Francezii sunt captivati de politica si de internet

> Cu doua zile inaintea primului tur al alegerilor prezidentiale, Nicolas Sarkozy era candidatul cel mai cautat pe site-urile de stiri si media. Conform unui studiu realizat de Xiti in perioada 9-15 aprilie 2007, pe un esantion de 67 de site-uri, numele candidatului dreptei era cel mai cautat in 37 din 100 de accesari. Segolene Royal se clasa pe locul secund, cu 22 de cautari din 100 de accesari, iar Francois Bayrou pe locul trei, cu 18 cautari la 100 de accesari.

> Site-urile din afara Frantei care au afisat cifrele asteptate au inregistrat o afluenta record. Potrivit agentiei France Presse, providerul Internet Free a anuntat ca duminica seara traficul pe site-urile belgiene, elvetiene si americane „a explodat”.

> De regula, aceste site-uri inregistreaza 0,2%-0,3% din traficul clientilor Internet Free. Duminica, la ora 18.00, aceste site-uri cumulau 30% din trafic.