Peste 160.000 de elevi de clasa a VIII-a au susținut, ieri, proba de Limba română, prima din cadrul Evaluării Naționale. Atât partea de creație, cât și gramatica au dat bătăi de cap școlarilor.
Agitație mare, ieri, dincolo de gardul Școlii Gimnaziale „Ion Heliade Rădulescu” din București, amplasată lângă Muzeul Țăranului Român. Părinții așteptau îngrămădiți în petecele de umbră ale copacilor ieșirea odraslelor din sălile de examen. “Sunt subiecte ușoare, n-ar trebui să aibă probleme. Știu sigur că au făcut la meditații astfel de modele de subiecte”, spune plină de convingere una dintre mame.
Puțin după ora 10 încep să iasă primii elevi. „Ne-a dat o poezie a lui Minulescu. Ni se cerea să spunem măsura primelor două versuri și n-am știut”, anunță plin de dezamăgire unul dintre absolvenți. Pare că și pentru ceilalți măsura cu pricina a ridicat probleme. „Era 6 cu 4”, susține un elev care declară că subiectele au fost relativ ușoare. “Vai, eu am scris 4 cu 6”, comentează o fată cu ochelari.
Mesajul poeziei, o enigmă
O altă necunoscută a fost pentru unii elevi punctul B al subiectului I în care se cerea redactarea unei compuneri de maximum 250 de cuvinte și argumentarea opiniei referitoare la semnificația mesajului poeziei „Rânduri pentru Anul Nou”, de Ion Minulescu. „N-am știut. N-am scris nimic”, mărturisește un elev care a ratat astfel 12 puncte.
Nici sintaxa aferentă subiectului al II-lea nu a fost pentru unii chiar floare la ureche. La un text apărut în presă li se cerera elevilor, printre altele, să precizeze funcția sintactică a unor cuvinte subliniate. „De exemplu, cuvântul «aceia» era subiect și nu altceva”, explică profesoara de Limba română Mirela Broască, de la Liceul tehnologic “Gheorghe Duca” din Constanța. Al doilea cuvânt – capacitate – era complement direct.
O formulare destul de confuză a fost și la punctul B al subiectului al II-lea, unde li se cerea copiilor să scrie o narațiune în care să prezinte o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de școală cu un scriitor contemporan. „Din ce am vorbit cu elevii mei, li s-a părut o temă prost aleasă. Mulți nu cunosc scriitori contemporani, astfel că le-a fost dificil să improvizeze. Însă, consider că un 8 se poate obține în mod rezonabil pentru că subiectele nu au fost foarte complicate”, adaugă profesoara.
Obiectiv: obținerea notei 5
Pentru unii elevi de la școlile de cartier singurul obiectiv stabilit este obținerea notei 5. Primul absolvent care a ieșit din examenul la Limba română la Școala nr. 198 din București s-a declarat mulțumit de ce a scris la teză, sperând la o notă de trecere care să-i asigure continuarea studiilor la un liceu fără mari pretenții. Alții însă țintesc liceele de top. „Vreau să urmez Colegiul economic «Virgil Madgearu». Subiectele la română au fost relativ ușoare pentru că am învățat”, spune Alexandru Iordache. Bogdan Măgureanu, absolvent al aceleiași școli, spune că își dorește o carieră militară la Liceul din Breaza: „Subiectele au fost de nivel mediu, mă aștept la un 9.50, să vedem ce va fi la matematică“.
Al doilea examen, cel de matematică, este programat pentru miercuri, 25 iunie. La examenele de absolvire a clasei a VIII-a s-au înscris 166.617 de elevi. Acesta este primul an în care notele obținute de elevi vor avea o pondere de 75% în media de admitere la liceu, restul de 25% fiind media anilor de studiu V-VIII.