Dacă ar fi să discutăm despre minunile arhitecturale din România, în special cele moderne, am avea parte de un subiect cu foarte puțin conținut. Să nu mai discutăm despre poduri sau pasaje, așa cum există prin alte colțuri de lume. Probabil că în afară de podurile lui Anghel Saligny, de la Feteşti şi Cernavodă, care există de când lumea, alte exemple grandioase nu prea putem da.
În alte locuri din lume inginerii și tehnicienii s-au depășit pe ei înșiși și au creat poduri, pasaje și pasarele care ne uluiesc pur și simplu, atât prin aspectul loc cât și utilitatea extraordinară pe care o au.
Am realizat mai jos un clasament cu cele mai spectaculoase poduri și pasarele rutiere care îți taie pur și simplu respirația.
1. Lucky Knot Bridge („Nodul Norocos”), situat în Changsha, China
A fost deschis publicului larg la sfârșitul anului trecut și imită modul tradițional chinezesc de a realiza un nod. Are aproape 200 de metri lungime și se o înălțime de 23 de metri. Are trei alei pietonale care șerpuiesc alternativ, una mai jos, alta mai sus, o ferind o priveliște inedită asupra râului și orașului.
2. Insula de pe Mur
Este greu să clasificăm aceastră structură, ca o insulă plutitoare, drept pod, cu toate că are și această atribuție. Insula de pe râul Mur, din Austria este, de asemenea și un centru de distracție. Face legătură între două bănci situate de un capăt și de celălalt ar râului. Insula artificială are aspectul unei scoici deschise, iar în interiorul său se găsește o cafenea plutitoare și locuri de joacă pentru copii. În plus, aici s-a construit și un amfitatru, unde se dau uneori concerte în aer liber.
3. Podul Eshima Ohashi din Japonia
Cunoscut ca fiind cel mai periculos pod din lume, din cauza unghiului de înclinație aparent foarte mare, podul arată ca o pantă abruptă a unui roller coaster. Cel puțin prrivit din față. Din lateral, podul nu mai arată așa de înfricoșător ci unul cu o înclinație obișnuită.
4. Octavio Frias de Oliviera din Brazilia
Este un pod din Sao Paolo, ancorat cu sute de cabluri, care traversează râul Pinheiros. Este singurul pod din lume în formă de „X” care este satbilizat doar cu cabluri. Pe perioada sărbătorrilor de iarnă, cablurile sunt decorate cu luminițe pentru a crea iluzia unui pom de iarnă.
5. Podul Piton, din Olanda
Este unul dintre cele mai ciudate poduri din Amsterdam, în ciuda numărului foarte mare de poduri din această capitală europeană. Evocă mișcarea unui șarpe
6. Podul Dragon, din Vietnam
Oriune veți meerge în Asia, veți întâlni dragoni. Sunt semnul puterii și a norocului. Când vine vorba de design arhitectural, acest simbol nu putea fi ratat. Podul din orășelul Da Nang are puțin peste 600 de metri lungime și scoate flăcări pe nări, la propriu. În fiecare sâmbătă și duminică seara, începând cu ora 9.00 PM, are loc aici un spectacol incredibil de lumini și flăcări.
7. Podul Roata Falkirk din Soția
Este probabil cel mai tehnic pod din lume. Dincolo de acest aspect, această operă de artă este și o piesă inedită care reflectă ingeniozitate. Este, mai excat un lift pentru bărci, care face legătura între două canale din Scoția.
Liftul preia ambarcațiunile și le ridică âțiva zeci de metri pentru a naviga pe un alt apeduct, situat mai sus.
8. Podul Oresund care leagă Danemarca de Suedia
O altă minune inginerească care a presupun provocări imense, atunci când a fost construit. Podul se „scufundă” la propriu în apă pentru a ieși pe malul celălat și făcând legătura între Danemarca și Suedia. Nu este tocmai un pod, cât mai degrabă un tunel, care a permis accesul ambarcațiunilor prin estuar
9. Podul Circular peste Laguna Garson din Uruguay
Podul în formă de inel care traversează laguna a fost construit ca rută ocolitoare a orașelor din zonă, iar forma sa de inel are o explicație precisă. Inginerii au forțat astfel șoferii să micșoreze viteza în timp ce vin de pe autostradă, oferind în același timp și o prriveliște foarte frumoasă a lagunei. De asemenea, prin mijlocul inelului s-au construit și alei pietonale, unde turiștii pot admira mai bine peisajul.
10. Podul Gateshead Millennium din Anglia
Podul spectaculos, deschis în 2001, este unul destinat pietonilor și bicicletelor. Podul se sprijină de un pivot, care permite ridicare sa, atunci când este nevoie ca o ambarcațiune să traverseze canalul.