Podul de pe linia ferată Sibiu-Copşa Mică, construit în anul 1872, a fost consolidat în anul 2007, fără ca stabilitatea lui să fie asigurată.
Pentru că un pod aflat pe linia de cale ferată ce leagă Sibiul de Copşa Mică a început să o ia la vale, sucursala Braşov a CFR a angajat firma sibiană Concefa care să îl consolideze. Era luna decembrie 2007. După un milion de lei cheltuiţi, experţii au decretat că reabilitările nu sunt corect gândite.
Construit în 1872
Podul de 60 de metri aflat la kilometrul 404+972 în dreptul localităţii Ocna Sibiului a fost ridicat în 1872 şi "dotat" cu tăblier metalic în 1950. În 1999, "s-au observat modificări ale structurii geometrice a aparatelor de reazem mobile de pe culeea Sibiu. În urma măsurătorilor topometrice s-a constatat o pierdere a stabilităţii infrastructurii. În anii următori, fenomenul de pierdere a stabilităţii infrastructurilor a fost observat şi la culeea Copşa Mică", scrie într-un document al Regionalei CF Braşov.
"Agravarea fenomenului de pierdere a stabilităţii infrastructurilor, cât şi pericolul iminent de închidere a circulaţiei pe sectorul de linie respectivă au impus contractarea execuţiei în anul 2007", se mai arată în document.
Prima proiectare
Reabilitarea situaţiei care a dus la limitarea vitezei în zonă a început încă din 2002, printr-o procedură de expertizare-proiectare, după cum se arată într-un răspuns oficial transmis de CFR pe această temă.
"Expertul a identificat ca posibilă cauză a acestor manifestări fenomenul de diapire (formarea unei cute sub formă de boltă care străbate straturile superioare - n.r.) a sării, zona fiind cunoscută ca bogată în zăcăminte de sare", răspund cei de la CFR solicitării transmise de EVZ.
Proiectul redactat de Consis Proiect din Bucureşti a fost atribuit spre execuţie firmei sibiene Concefa, pentru o sumă totală de două milioane de lei.
Contractul de execuţie a fost semnat în decembrie 2007, cu termen de finalizare 31 mai 2009.
Alunecările continuă
La un an de la semnarea contractului de reabilitare, Inspectoratul de stat în construcţii, constată că situaţia nu a fost cu nimic îmbunătăţită.
"Fenomenul de pierdere a stabilităţii culeei Sibiu nu a fost stopat, din contră, a evoluat", remarcă cei de la ISC Sibiu. Urmează noi expertize şi contraexpertize. "Acolo cred că au loc deplasări ample ale pământului. De ce au fost făcute lucrările de acum doi ani? Degeaba. E vine beneficiarului că nu s-a făcut o cercetare mai amănunţită înainte de a fi investiţi acei bani. Nişte inşi care nu aveau nicio treabă şi-au dat cu părerea şi s-au cheltuit bani", au declarat pentru EVZ surse din rândul experţilor care le-au semnalat celor de la CFR că "soluţia adoptată este necorespunzătoare".
Aşteptând vreme de patru anotimpuri
Lucrările de reabilitare au fost sistate, iar o parte din banii de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, cheltuiţi. "Valoarea lucrărilor facturate în momentul sistării, rezultată din concluziile expertizei, e de 958,19 mii de lei din valoarea totală a contractului", răspunde CFR.
Cei de la CFR au angajat în această toamnă o nouă firmă, Geostud Bucureşti, pentru noi observaţii pe baza cărora să se încerce reabilitarea sănătoasă a podului.
"Astfel, noua procedură, privind urmărirea comportării pe parcursul a patru anotimpuri, impusă de expertiză, a demarat în trimestrul IV al acestui an. Această etapă de urmărire a comportării se va realiza din venituri proprii ale companiei", mai arată cei de la CFR.
PROBLEME
Podurile CFR, greu de reabilitat
Problemele apărute la podurile CFR de pe raza judeţului Sibiu sunt tot mai multe. Mai bine de un an, circulaţia feroviară între Sibiu şi Braşov a fost închisă, după ce podul din apropierea localităţii Cârţişoara a fost afectat de inundaţiile din vara lui 2009. Din lipsă de fonduri, lucrările la podul respectiv au început abia în această toamnă.
Înainte de Crăciun, circulaţia a fost redeschisă, însă cu limitări ale vitezei, podul fiind încă în şantier