Potrivit Indicelui pentru Plățil digitale, instrument dezvoltat de Mastercard pentru a cuantifica numărul tranzacțiilor efectuate cu ajutorul cardului, majoritatea românilor încă folosesc plățile în numerar pentru a-și achiziționa produsele uzuale.
Însă, potrivit sursei citate, clienții români sunt familiarizați cu ceea ce înseamnă plăți digitale sau on-line. Așadar, conform Indicelui amintit, nivelul de cunoștințe al consumatorilor români referitor la metodele de plată digitale înregistrează 55 de puncte dintr-un total de 100.
Plăți digitale vs. numerar
Înțelegerea metodelor de plăți digitale, nivelul de familiaritate al consumatorilor, percepțiile clienților vis-a-vis de securitatea plăților electronice prcum și nivelul de încredere în soluții și furnizori de servicii sunt toate variabile măsurate de ceea ce experții numesc ”Sub-indicele Cunoștințe”. Concret, este vorba de un instrument digital care măsoară cunoaşterea generală a metodelor de plăți digitale, intenţia de a le folosi şi cunoştinţele practice despre cum se folosesc plăţile fără numerar.
„Datele ne arată că, atunci când o soluţie de plată este considerată sigură, aceasta este cu atât mai utilizată şi percepută ca fiind convenabilă. Dacă plata în numerar, plata cu cardul la POS şi transferul cont-la-cont sunt văzute ca cele mai sigure şi comod de utilizat, în cealaltă extremă se situează metode precum plăţile făcute prin servicii tip Buy Now Pay Later, coduri QR şi cu smartwatch-uri.
Mulţi consumatori nu sunt convinşi că soluţiile inovatoare sunt sigure, prin urmare nu se simt confortabil să le utilizeze. Rolul nostru este să ajutăm oamenii să se familiarizeze cu metodele digitale de plată, prin acces la informaţii şi implicarea în iniţiative de educare, inclusiv prin a crea contexte de utilizare a cardului şi a opţiunilor moderne de plată”, a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România şi Croaţia.
Categoria de vârstă 50+ preferă plățile în numerar
Componenta ”Cunoaștere generală a metodelor de plăți digitale” măsoară nivelul de informare respectiv familiaritate al clienților cu metodele de plată prin analizarea indicatorilor care țin de cunoaşterea diferitelor metode de plată, a furnizorilor specifici precum şi a măsurilor de securitate aferente plăţilor digitale.
La acest capitol, componenta a obținut 54 de puncte dintr-un total de 100. Defalcat, scorul se calculează pe baza celor trei indicatori. Și anume, cunoașterea metodelor de plată (65 de puncte), cunoașterea măsurilor de securitate de bază ( 64 de puncte) și cunoașterea mărcilor furnizorilor și a soluțiilor oferite de aceștia (34 de puncte).
Astfel, în baza indicelui de cunoaștere putem observa îmbunătățiri în dreptul tuturor indicatorilor. Adică, populația țării noastre se adaptează soluțiilor oferite de plățile digitale.
Dacă ne raportăm strict pe categorii de vârstă observăm că generația 18-30 de ani cu studii superioare este mai deschisă în fața soluțiilor de plată digitale. Puțin peste două cincimi au declarat că folosesc portofele digitale în timp ce aproape un sfert au precizat că plătesc cu smartwatch-urile sau cu soluții de plătă de tip QR.
Clienții din mediul urban au mai multe cunoștințe în materie de plăți digitale
La polul opus este generația ceva mai în vârstă (50-69 de ani). Categorie care preferă plata cu numerar în detrimentul metodelor de plată inovatoare. Totodată, generația amintită prezintă un nivel de cunoaștere ceva mai redus în materie de plăți digitale.
Nu în ultimul rând, consumatorii sunt la curent cu măsurile teoretice de securitate. Cele practice sunt problematice. În sensul că, modificarea parolelor sau a codurilor PIN sunt cele mai cunoscute măsuri de securitate. Ceva mai puțin cunoscute sunt confirmarea plăților prin SMS sau notificarea push prin serviciile de tip mobile banking.
Dacă la capitolul măsuri de securitate tradiționale, respondenții au demonstrat că sunt familiarizați cu procedurile standard, în privința cititorului de amprente sau recunoașterea facială utilizatorii sunt ceva mai rezervați.
Indicele a fost calculat în patru țări
Clienții din mediul urban au obținut cu 10% mai multe rezultate corecte la întrebările despre plățile digitale. Componenta care calculează intenția consumatorilor de a folosi metodele de plată digitale a obținut 57 de puncte din 100.
Indicele Plăților Digitale (Digital Payment Index) este un instrument de analiză care măsoară evoluția plăților digitale la nivel național. Instrumente care a fost folosit în patru țări: Austria, Croația, România și Ungaria.