Plata la „aparat”, online, te scutește de coadă și nervi și te poate salva de Coronavirus

Direcția de taxe și impozite locale – DITL – Sector 5 a declanșat o mini-revoluție digitală la achitarea dărilor către stat

Primele trei luni din an sunt cele mai aglomerate din viața unui DITL, acronimul unei Direcție de Taxe și Impozite Locale. Nu face excepție de la regulă nici DITL-ul Sectorului 5 din Capitală. Asta pentru că acum e perioada de bonificație pentru plata taxelor si impozitelor. Și e important pentru că a apărut apărut în peisaj și celebrul Coronavirus COVID-19 care a iscat și o mini-revoluție. Aglomerație, nervi și adrenalină.

„Având în vedere profilul contribuabilului din sectorul 5, cea mai mare provocare este să pornești o revoluție digitală și să schimbi mentalitatea împământenită de generații. Relația antagonică de «dragoste-ură» între contribuabil și funcționarul public de la ghișeu este încă vie și se manifestează variat. Deși toată lumea vrea «o țară ca afară», majoritatea cetățenilor acționează, încă, după principiul: «Să se schimbe pe ici, pe colo, dar nu prin părțile esențiale”, este franc și sincer Iulian Manea, Inspector Principal la DITL-ul Sectorului 5.

Avantajele plății la „aparat”

Inspectorul zice că lumea digitală în care trăim schimbă regulile jocului: „Am purces la un atac frontal și, în mijlocul aglomerației de la ghișee, m-am oferit voluntar să-i conving să folosească plata cu cash sau card la «aparat», așa cum spun oamenii terminalelor electronice. Propunerea mea a fost: „Nu trebuie să vii la sediul DITL să-ți plătești taxele, impozitele, locul de parcare, amenzi vechi, sau alte daravele. Poți să le plătești la orice supermarket, benzinărie sau magazin de proximitate de cartier, care afiseaza semnul «Centru de plăți un-doi». Sacrilegiu, stupoare și tot felul replici, mai mult sau mai puțin ortodoxe! Am insistat și m-am oferit să-i ghidez pas cu pas. Să le explic că informația pe care o văd pe ecranul «aparatului» este aceeași pe care o vede și funcționarul de la ghișeu pe computerul lui”, mai adaugă Iulian Manea.

O cafea pentru un dram de înțelegere

„Le-am mai spus oamenilor că bonificația de 10% este inclusă, de asemenea. Pentru a-i convinge, m-am oferit ofer să le cumpăr o cafea în timp ce-și platesc dările la stat, la magazinul Shop@go de lânga sediul DITL-ului nostru. Fără aglomerație, nervi, stres și fără frica că «aparatul» le fură banii și statul îi va pune să mai plătească încă o dată”, spune Iulian Manea, om cu o pregătire de excepție care a fost consilier la Ministerul Mediului, Director de țară la Pearson Central Europe, Sucursala București, Director general în divizia de relații externe la SC Avensa Consulting SRL, Director teritorial al diviziei Internaționale de proiecte software în cadrul SIVECO Romania SA, specialist în Administrație publică al Proiectului Băncii Mondiale: “Economia bazată pe cunoaștere”. A mai lucrat și pentru Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale. Se poate spune că e un om informat.

Interacțiunea cu oamenii a fost limitată

„Am avut răbdare, calm, argumente și «autoritatea funcției» și am reușit să produc primele «breșe», să deschid un drum nou. Dovada stă în numărul de tranzacții de la «aparat» care, pentru prima dată, trebuie resetat căci afișează: «Număr zilnic de tranzacții depășit»! Acum, în plina pandemie de Coronavirus și din cauza faptului că a fost limitată interacțiunea cu publicul în sensul că a fost limitat numărul de oameni care pot intra în sediu concomitent, m-am «mutat» afară, la coadă… Gradul de înțelegere și acceptare a metodelor electronice de plată a crescut semnificativ că nimeni nu mai vrea să piardă o oră la coadă, respirând în mulțime și apăsat de gândul că acest virus se răspândește rapid”.

Paradoxal este, însă, că exceptând accesul la ghiseul.ro toate celelalte mijloace de plată electronică există și funcționează doar în Sectoarele 5 și 4. Restul, pauză…

Facilități

Mijloace de plată, înregistrare, autorizare și validare electronice pentru plata taxelor, impozitelor și amenzilor sunt multiple. La fel există facilități și pentru obținerea certificatelor fiscale pentru firme și persoane fizice sau depunerea de petiții și documente „suport”.

DITL sector 5 oferă, astăzi, cea mai variată gamă de operațiuni electronice în mediul online, atât pentru persoane juridice – pe baza CUI-ului firmei – cât și pentru cetățenii obișnuiți – pe baza CNP-ului, prin intermediul terminalelor electronice de plată Selfpay, amplasate atât în sediile DITL, cât și în benzinării, supermarket-uri și hypermarket-uri precum Auchan, Carrefour, Mega Image, Cora, Kaufland, Penny Market, Profi, dar și la anumite magazine de cartier.

În total, există 4600 de terminale la nivel național, din care 1200 numai în regiunea București-Ilfov. „Practic, oriunde te afli în București, dar și în țară, îți poți achita taxele și impozitele cu un minim de efort și în confortul rutinei individuale”, subliniază inspectorul Iulian Manea.

Statistici elocvente

Conform datelor din sistemul electronic, ponderea de plată a taxelor și facturilor de utilități reprezintă majoritatea tranzacțiilor efectuate la terminalele Selfpay – 44%, și plățile efectuate la sediile primăriilor si/sau direcțiile de taxe și impozite – 52%, conform tabelelor de mai jos:

 

Pondere Servicii platite la nivel national in reteaua de Statii de Plata SelfPay Pondere tranzactii in total plati Invoices & TaxBills 44% PrePaid 23% eMoney & Games 17% RoadTax & Taxes 9% LoanRepayments 4% Other 2,5% Plati de impozite si taxe la Statiile de plata SelfPay din: Pondere tranzactii in total plati Sedii Primarii & Directii Taxe si Impozite 52% Retail Modern & Centre comerciale 32% Banci 13% Magazine proximitate 13% Benzinarii 0,06%

Mai mult decat atât, tranzacțiile electronice la terminalele Selfpay, în relația directa cu DITL Sector 5 demonstrează, dincolo de orice dubiu, o realitate evidentă, cu impact extrem de relevant. Astfel, în perioada 01.03.2019 până la 31.12.2019, într-o perioada de 10 luni au fost 3620 tranzactii electronice cu DITL-ul din Sectorul 5.

Mai mult, în perioada 01.01.2020 – 11.03.2020, în doar două luni și jumătate s-au efectuat 10.680 de tranzactii electronice cu DITL sector 5, din care 16% realizate cu card bancar, în condițiile în care plata cu cardul a fost introdusă în luna februarie 2020. Deci, se poate.

 Informații de reținut

  1. Există 500 de Terminalele electronice QIWI în regiunea București-Ilfov
  2. Sunt 245 de Centre de plăți „un-doi” -  terminale situate in magazine de cartier regiunea Bucuresti-Ilfov si 8350 la nivel național, în zone de proximitate a cartierelor rezidențiale cu o medie de 5000 de tranzactii electronice in medie/zi
  3. În plus, există și Ghiseul.ro – platforma electronica pe Internet (web-based).

Și, ca „bonus, DITL Sector 5 oferă servicii online cu procese complet digitalizate – excepție facând etapa de validare în faza inițială de creare-autentificare a contului – pentru persoane fizice și juridice, pentru: obținerea certificatelor fiscale online pentru persoane juridice si fizice, dar și pentru înregistrarea autovehiculelor, atât pentru firme cât și pentru persoane fizice.