O taxă auto care ar putea fi plătită anual, redusă cu 30% şi achitată o singură dată, la prima tranzacţie a maşinii. Acestea sunt variantele de lucru ale Executivului privind modificarea taxei auto deja existente.
În cazul în care se va decide asupra variantei de a fi achitată o singură dată, va fi impusă celor care au adus în ţară maşini începând cu data de 1 iulie 2008.
Dacă această soluţie va fi aplicată, nivelul taxei ar putea fi redus cu 30%. Numai că, restituirea banilor plătiţi în plus de proprietarii maşinilor se va face eşalonat pe mai mulţi ani. Motivul: statul nu are să dea dintr-o dată aproximativ 750 de milioane de euro, se precizează într-un document elaborat de specialiştii ministerelor Mediului şi Finanţelor.
Taxă anuală pentru toate maşinile
Pe de altă parte, Executivul mai analizează posibilitatea impunerii unei taxe anuale, care ar urma să fie plătită de către toţi proprietarii de maşini. Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a aratat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene.
Potrivit deciziei, aceasta discriminează autoturismele second-hand cumpărate din afara ţării. În interpretarea unor surse din Guvernul României, Curtea Europeană a constatat că taxa are o valoare prea mare, fapt ce descurajează achiziţionarea maşinilor second-hand din afara ţării.
Curtea apreciază că dreptul Uniunii Europene se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare pentru autovehicule cu ocazia primei înmatriculări, dacă este descurajată punerea în circulaţie a unor vehicule second-hand cumpărate în alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor maşini similare de pe piaţa naţională. Pe rolul instanţelor de judecată naţionale se află, în prezent, peste 40.000 de dosare privind taxa auto. 750 de milioane de euro ar trebui returnaţi proprietarilor de maşini