Unul dintre segmentele cu cea mai rapida dezvoltare pe piata auto europeana este cel al vehiculelor sport-utilitare (SUV), pana nu demult considerate un "moft" tipic american.
Tendinta va fi reflectata si la urmatoarea editie a Salonului Auto International de la Frankfurt, de la jumatatea acestei luni, unde mai multi constructori auto vor prezenta o serie de modele 4x4 de mai mici dimensiuni, concepute sa combata principalele critici exprimate de ecologisti la adresa acestei clase: consum mare si poluare extrema.
Potrivit unei estimari a J.D. Power Automotive Forecasting (J.D. Power), segmentul SUV va detine 10% din piata auto europeana, pana in 2010.
„Asteptam o crestere a vanzarilor de SUV-uri medii, la care emisiile de CO2 se apropie de cele ale masinilor conventionale, mai degraba decat una de SUV-uri mari, pe care le asociem emisiilor ridicate de dioxid de carbon”, a apreciat Jonathon Poskitt, de la J.D. Power.
Proteste extreme
Desi vehiculele „tot-teren” de dimensiuni reduse sunt mai eficiente decat cele supradimensionate, ele tot comporta „o combinatie mortala de extrainaltime, extragreutate, uneori extralatime, din cauza designului deficitar, un motor care consuma mai mult, precum si o vizibilitate redusa spre spate”, afirma Blake Ludwig, director al „Aliantei Impotriva SUV-urilor Urbane” din Marea Britanie.
Si alte grupari ecologiste au pareri similare, unele trecand la actiuni dincolo de limita legii, cum s-a intamplat cu „Les Degonfles” („dezumflatii”) din Franta. Membrii acesteia au initiat o campanie de taiere a cauciucurilor tuturor vehiculelor 4x4 de mari dimensiuni pe care le intalneau in orase.
La randul sau, Greenpeace apreciaza ca tehnologia SUV „nu poate fi sustinuta”, in conditiile incalzirii globale si in perspectiva anticipatei crize a petrolului.
In pas cu lumea buna
Romanii, topiti dupa SUV-uri SUV-urile sunt la mare moda si in Romania. Potrivit APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme), in primele sapte luni ale acestui an s-au comercializat 9.310 jeepuri, cum sunt cunoscute aceste autovehicule in popor. Cresterea fata de aceeasi perioada din 2006 este impresionanta: 78,1%!
Marca de SUV-uri favorita a romanilor este Hyundai, care satisface, pe bani putini (pentru acest segment), dorinta compatriotilor de a conduce o masina mare. Exista insa si o piata premium foarte bine asezata, dominata de marci precum Audi si Mercedes. Modele care poarta siglele celor doi producatori costa peste 50.000 de euro si si-au gasit peste 600 de clienti in acest an. (Cristian Ionescu)