Un automobil este poate una dintre cele mai importante achiziții din viața unui om, după casă. Din această cauză, evoluția pieței auto este un indicator foarte important pentru nivelul de trai
Piața auto a mers în acest an pe un trend ascendent în primele șase luni, în comparație cu aceeași perioadă din 2014. Piața auto din România a avut o creștere de 10,4% în primul semestru din acest an, fiind înmatriculate un număr de peste 34.400 de autoturisme, față de 31.200 în primele șase luni din 2014. Luna iunie, cu peste 8.500 de masini înmatriculate în total, a fost cea mai bună perioadă pentru piața auto, încă din noiembrie 2011 și până în prezent.
O putere de cumpărare mai mare
Creșterea puterii de cumpărare în primele șase luni ar fi principala cauză a acestui avans, consideră Cristian Pârvan, președintele Patronatului Serviciilor Private. „Se observă un avans al consumului, pe fondul revenirii puterii de cumpărare a românilor. Creșterea salariului minim și reducerea CAS au contribuit la avansul economiei per ansamblu”, a declarat Pârvan pentru EVZ. Mediul de afaceri a reușit să funcționeze mai eficient mai bine în acest an, iar micii întreprinzători au reușit să cumpere cele mai multe mașini.
Patronii susțin grosul achizițiilor
Vânzările pe piața din România sunt susținute de achizițiile realizate de persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, în primele 6 luni din 2015, de 77%, în scădere, totuși, față de situația la cinci luni, când ponderea era de 81%. Această evoluție se justifică prin impactul Programului Rabla, care a generat o așteptare în piață în primele patru luni ale anului și, ca atare, și volume mai mici pe segmentul persoanelor fizice, potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme. Pentru cea de-a doua jumătate a anului, se estimează o creștere de 10-15% pentru piața mașinilor noi, avans impulsionat de programul Rabla și dominat de viitorii proprietari persoane juridice, se arată într-o analiză Autovit.ro.
În cazul mașinilor second-hand, unde principalii cumpărători sunt persoanele fizice, înmatriculările autoturismelor din import sunt în continuare afectate de timbrul de mediu, astfel încât evoluția vânzărilor în a doua jumătate de an poate fi destul de imprevizibilă. În Europa, vânzările au avansat cu 8,4% în primele șase luni.
Volkswagen rămâne lider pe plan european, urmat de Peugeot-Citroen și Renault
Lider rămâne Grupul Volkswagen (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche), cu o cotă de piață de aproape 25%, urmat de PSA (Peugeot, Citroen și DS) cu o cotă de piață de 10,7% și de Grupul Renault (Renault și Dacia) cu o cotă de 10%.
Autoturisme exclusiviste
Nu în ultimul rând, se observă o creștere a vânzărilor de automobile exclusiviste, al căror preț poate depăși 100.000 de euro. Înmatriculările de astfel de autoturisme au crescut, în primele șase luni din 2015, cu 14,41%, până la 6.429 de unități, reiese din datele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Din total, au fost înregistrate și 1.597 de automobile noi (+30,68 față de ianuarie-iunie 2014), cele mai multe raportări fiind la Mercedes Benz, cu 1.260 de unități, mai multe cu 20,81% față de primele șase luni din anul precedent. Tot la categoria înregistrărilor de mașini noi, pe locurile următoare s-au clasat: Jeep (149 de unități, +28,45%), Porsche (103 unități, +32,05%), Jaguar (28 de unități, +40%), Lexus (24 de unități, -33,33%) și Bentley (10 unități, +42,86%).