Petrom pregăteşte vânzarea Arpechim

Petrom a anunţat, ieri, că a constituit un provizion pentru rafinăria Arpechim de 559 milioane lei, aproape 90% din profitul net al companiei în trimestrul trei, diminuând câştigul companiei cu 5% faţă de perioada similară din 2007, la 626 milioane lei.

„Acest provizion a fost constituit în urma estimărilor privind rentabilitatea redusă a rafinăriei. În contextul actual, Arpechim nu poate genera rata cerută de rentabilitate, din mai multe cauze: consum ridicat de energie, mix nefavorabil al produselor şi costuri fixe ridicate“, au arătat reprezentanţii Petrom.

Constituirea unui provizion pentru „coafarea“ unui activ este o măsură luată, de regulă, înaintea scoaterii lui la vânzare. „În perioadele de fluctuaţii, rafinăriile nu scot mulţi bani, astfel că e de înţeles că Petrom a luat această decizie. Cred că provizionul a fost constituit pentru a pregăti vânzarea activului“, ne-a declarat analistul economic Ilie Şerbănescu.

Rafinăria din Piteşti nu este activ strategic

„Atât contextul actual al pieţei, cât şi situaţia rafinăriei Arpechim (tehnologie veche, necesitatea unor investiţii foarte ridicate, profitabiliate redusă) impun o activitate prudentă. Prin urmare, investiţiile la Arpechim sunt direcţionate către asigurarea măsurilor HSE (sănătate, siguranţă, securitate şi mediu), mai multe opţiuni fiind luate în discuţie pentru reorganizarea operaţiunilor la Arpechim“, au precizat, pentru EVZ, oficialii companiei.

Petrom rafinează cea mai mare parte din materia primă la Petrobrazi.

Potrivit contractului de privatizare, rafinăria nu este activ strategic şi poate fi vândută. Petrom a anunţat deja că scoate pe piaţă petrochimia de la Piteşti, iar singura companie care a susţinut că negociază în acest sens cu Petrom este PCC, acţionar minoritar al Oltchim, principalul client al pirolizei argeşene. Printre cei interesaţi de rafinărie se numără şi azerii de la Socar.