Anul trecut, când carburanţii s-au scumpit la pompă cu peste 20%, compania petrolieră şi-a majorat de peste două ori câştigurile.
În plină criză, OMV Petrom a reuşit anul trecut să obţină, la nivel de grup, un profit net record, de 2,19 miliarde lei (520 milioane euro). Rezultatul este de 2,6 ori mai mare decât cel din 2009, de 833 milioane lei. Potrivit companiei, la baza acestei performanţe a stat în primul rând preţul ţiţeiului, care a crescut cu 28%.
De altfel, cea mai mare pondere în profitul operaţional a avut-o Divizia de explorare şi producţie, dat fiind că Petrom realizează integral producţia de petrol a României şi jumătate din cea de gaze naturale.
Vânzări mai mici de benzină
Pe de altă parte, vânzările totale de produse petroliere ale companiei au scăzut anul trecut cu 11%, ca efect al crizei.
Cantitatea de carburanţi comercializată cu amănuntul, în staţiile Petrom şi OMV din România, s-a redus cu 5%. De altfel, în 2010, motorina comercializată de Petrom s-a scumpit în medie cu 24%, iar benzina, cu 20%. Majorările repetate au condus la un val de proteste la pompă ale unor şoferi, dar compania estimează că nu au dus la variaţii semnificative ale vânzărilor.
Pentru 2011, reprezentanţii Petrom prognozează că preţul mediu al petrolului se va situa între 80 şi 100 de dolari pe baril. Totuşi, conflictele din nordul Africii şi Orientul Mijlociu au făcut ca petrolul Brent să de păşească ieri pragul de 110 dolari pe baril, pentru prima dată din toamna lui 2008.
Mai mult, banca niponă de investiţii Nomura Holdings a avertizat că barilul ar putea ajunge la 220 de dolari, dacă Libia şi Algeria îşi vor opri producţia. Din cauza preţului în ascensiune al petrolului, reprezentanţii Petrom au anunţat ieri că, în zilele următoare, vor fi operate noi scumpiri.
În ciuda scăderii vânzărilor, Petrom a reuşit în premieră ca, per ansamblu, să obţină profit operaţional pe segmentul de rafinare şi marketing (care include comercializarea carburanţilor - n.r.) - de 106 milioane lei, faţă de pierderile de 618 milioane lei din 2009. Compania a explicat acest lucru, în principal, prin eficientizarea activităţii de rafinare, care a contrabalansat rezultatul mai slab din marketing.
Totodată, numărul angajaţilor Petrom a fost redus cu 4.322 de persoane.
Rompetrol, pierderi mai mari
De cealaltă parte, compania Rompetrol Rafinare şi-a adâncit pierderile în 2010, de la 173 la 193 milioane dolari. Pe segmentul de distribuţie a produselor petroliere, pierderile au crescut cu 31%, până la 36,9 milioane dolari. Cantităţile de carburanţi vândute în benzinăriile Rompetrol, al doilea operator ca mărime pe piaţă, au scăzut cu 3%.