Transportatorii de petrol folosesc mai multe tactici pentru a ascunde că încărcăturile lor de țiței provin din Rusia, au declarat surse pentru The Guardian, în timp ce Europa și SUA încearcă să oprească importurile.
În același timp, crește îngrijorarea că India, care a achiziționat petrol rusesc la prețuri reduse, are potențialul de a fi folosită ca „o ușă din spate” pentru ca aceste provizii să intre în Europa, scrie The Guardian.
Transporturile de petrol
O soluție folosită pentru a masca originea petrolului rusesc este plata în yuani chinezi și nu în dolar american, moneda standard pentru comerț, au declarat surse pentru ziar. Alternativ, vânzătorii vor schimba petrolul rusesc cu bunuri precum aur, alimente sau arme în loc de o monedă.
Volumul tranzacționării yuan-ruble a crescut cu 1.067% de când Rusia și-a început războiul cu Ucraina, deși acest lucru este văzut în general ca un semn al întăririi legăturilor aliaților pentru a contribui la slăbirea influenței SUA.
Un alt truc de mascare este de a efectua transferuri de la navă la navă a petrolului rusesc în marea liberă, ceea ce implică de obicei o navă rusească care descarcă petrol pe o altă navă de la o parte neutră. Aceasta devine din ce în ce o practică obișnuită ca o modalitate de a împiedica urmărirea și pe măsură ce cumpărătorii încearcă să facă orice afiliere la Moscova, care este lovită de sancțiuni.
Pentru a realiza acest lucru, tot mai multe nave „se întunecă”, ceea ce înseamnă că expeditorii opresc sistemul de identificare al tancului pentru a îngreuna monitorizarea mișcărilor acestuia. „Dacă o țară sau un operator petrolier dorește să ascundă sursa țițeiului sau a produselor petroliere, o poate face foarte ușor”, a declarat Ajay Parmar, analist al pieței petroliere la ICIS, pentru The Guardian.
India folosită pentru exportul de petrol
Deși comerțul cu petrol rusesc nu este ilegal, practica subminează încercările aliaților occidentali de a împiedica eforturile Moscovei de a-și finanța războiul în Ucraina prin strângerea pieței pentru petrolul său. UE a fost de acord să interzică importurile maritime de petrol rusesc până la sfârșitul anului, în timp ce SUA și Marea Britanie și-au impus propriile măsuri de sancțiuni.
Dar Grecia, Cipru și Malta au dublat cantitatea de petrol rusesc pe care o expediază de la începutul războiului, iar produsele petroliere rusești vor ajunge probabil în SUA după ce au fost rafinate în India, potrivit rapoartelor.
Îngrijorările cresc având în vedere că același lucru se întâmplă în Europa, India fiind folosită ca soluție. India și China și-au sporit achizițiile de țiței rusești la prețuri avantajoase în ultimele luni și, împreună, acum reprezintă aproximativ 50% din exporturile maritime de petrol ale Rusiei.
Nirmala Sitharaman, ministrul de Finanțe al Indiei, a apărat volumele uriașe de achiziții de petrol rusești, declarând că guvernul acționează în interesul economiei țării, a informat luni Wall Street Journal.
În iunie, India a cumpărat în medie 1 milion de barili de petrol rusesc pe zi, comparativ cu 30.000 în februarie, a menționat WSJ, citând datele Kpler. Este posibil ca acele provizii să fie rafinate acolo, apoi trimise sub formă de benzină și motorină în altă parte, pentru a ajunge în cele din urmă în benzinăriile din Europa, spun unii analiști, potrivit Insider.
„Rafinăriile indiene preiau în mod clar volume semnificative de țiței rusesc reduse și apoi reexportă o proporție semnificativă de produse rafinate înapoi în afara țării”, a declarat pentru Guardian analistul de la Shore Capital, Craig Howie.