PETRISOR OBAE: Ad'Or, Ad'Orule!

Cata efervescenta in publicitate!

Nu acum, cu ani in urma. In acea vreme, romanii se uitau la reclamele de la televizor. Le devorau. Creativitatea reclamelor le estompa pornirile de „zapping”, de schimbare a postului. Telespectatorii se distrau sau ramaneau muti la o executie interesanta. Atrasi de reclama, uitau ca, de fapt, filmuletul incearca sa-i bage pe gat un produs, un brand sau un serviciu. Ramaneau cu ochii in televizor.

Acum, studiile arata ca romanii se plictisesc si schimba programul cand vad genericul de publicitate. Sunt agasati de-a dreptul de filmele care tin patru ore cu tot cu reclame, desi productia ar dura o ora jumate.

Reclamele sunt din ce in ce mai serbede, nici bune, nici proaste. Fara ingredientul cel mai important intr-o reclama - ideea -, telespectatorul roman s-a desteptat. Lasat din mana de publicitari, a realizat ca filmuletele la care se uita exaltat acum cativa ani incearca sa-i vanda produse. Se simte ofensat.

Perioada creativa a publicitatii anima si festivalul de creatie publicitara - Ad’Or. Cand competitiile intre reclame erau la ordinea zilei, interesul pentru publicitate era maxim. Ad’Or, festivalul de publicitate autohtona, era unul din evenimentele anului. Era organizat cu mare pompa, lumea era curioasa care e cea mai buna reclama? Mai toate agentiile intrau in concurs, iar concurenta era acerba.

Incet, incet, agentiile autohtone au prins „smecheria” prin care se castiga mai usor un premiu: faci o reclama mai creativa (pentru clienti neinsemnati), o difuzezi doar o data, de doua ori si gata, esti apt pentru concurs. Tertipul a impartit piata in doua tabere, iar de la festivalul de publicitate au inceput sa lipseasca jucatori importanti, chiar fosti castigatori ai trofeelor.

Anul acesta, ieri, in prima zi de Ad’Or, atmosfera de la World Trade Center nu sugera cu nimic ca avem de-a face cu un festival de creatie publicitara. Mai degraba cu o conferinta de presa. Undeva, intr-o sala, se tinea un seminar. La World Trade Plaza, lucrarile inscrise in concurs erau insirate pe jos si doar cateva stateau expuse, agatate. Un banner al festivalului masca intrarea in expozitie. Nici pomeneala de publicitarii care altadata veneau curiosi la expozitie.

Nu vorbesc de cat de reprezentativ e sau nu festivalul, cu atatia absenti. Doar de faptul ca staiful de altadata s-a dus de tot. Fara idei, nu exista interes. Fara creativitate, Ad’Or isi pierde musteriii, precum calupurile de publicitate telespectatorii.