Semnalul de alarmă a fost transmis de reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu, astăzi de Ziua Internaţională a Navigatorilor. Convenţia maritimă privind munca navigatorilor la bordul navelor, MLC 2006, trebuie implementată până în luna august şi apoi, până în luna noiembrie a acestui an , instrumentele de aderare trebuie prezentate la Organizaţia Internaţională a Muncii de către Ministrul Afacerilor Externe. In caz contrar, România riscă să fie sancţionată, lăsându-i pe marinari, pe uscat.
Potrivit lui Adrian Mihălciou, demersurile pentru implementarea în legislaţia română a Convenţiei maritime privind munca navigatorilor la bordul navelor au fost făcute de Sindicatul Liber al Navigatorilor în urmă cu trei ani, în guvernarea Victor Ponta. „Şi de atunci, nimeni nu mişcă nimic, iar navigatorii români sunt într-un real pericol de a-şi pierde locurile de muncă pentru că nu există posibilitatea armatorilor de a-i acoperi din punct de vedere social şi medical”, explică Mihălcioiu. Marinarii români îşi pierd locurile de muncă în favoarea navigatorilor din alte ţări care au ratificat de mult Convenţia MLC 2006 .
Neimplementarea Convenţiei maritime privind munca navigatorilor la bordul navelor în legislaţia naţională duce la o incapacitate a proprietarului de navă ( armator) de a acoperi social şi medical navigatorul român. “ Neacoperindu-l, înseamnă că iese în afara Convenţiei. Armatorul riscă să aibă nava practic reţinută într-un port dacă o să aibă navigatori români care nu pot fi acoperiţi social. Şi armatorul, deşi ar vrea, nu există posibilitatea în România să facă acest lucru. Pentru că la noi, numai angajatorii contribuabili pot plăti în sistemul naţional de plăţi de taxe, impozite, sănătate etc.”, explică Mihălcioiu.
Şi astfel, cei 25.000 de navigatori activi din România sunt în pericol să fie trimişi acasă de pe navele pe care au contracte în străinătate. Instituţiile care trebuie să participe la proiectul de implementare a Convenţiei MLC 2006 sunt Ministerul Muncii, cel al Transporturilor, Autoritatea Navală Română, Sindicatul Liber al Navigatorilor, agenţiile de crewing, Parlamentul. Nu a fost implementat până acum pentru că, spune Adrian Mihălcioiu, “am avut câteva discuţii, grupuri de lucru la ministere, lucrurile mergeau spre bine în implementarea legislaţiei, însă au început să cadă guvernele şi au stagnat, probabil, până la alegerile din toamnă. Alegeri care vor coincide practic cu perioada limită în care noi trebuie să depunem acele instrumente”.