Comisia de Transporturi a modificat mai multe predeveri ale Codul Rutier, astfel că șoferii vor primi pedepse mai mici pentru unele abateri. Ei își vor putea recupera mai repede permisul dacă dau testul auto și vor primi dovadă de circulație chiar dacă au depășit viteza legală cu 70km/oră.
Comisia de Transporturi din Parlament a decis să îmblânzească mult unele sanțiuni impuse șoferilor. Asta, deși România este pe primul loc în Europa la morții pe șosele.
Astfel potrivit ultimei decizii a acestei comisii, șoferii care acumulează 15 puncte de penalizare și rămân fără permis, pot face contestație, iar termenul de prescriție de șase luni nu mai este înghețat. Până acum, odată introdusă acțiunea în instanță, sancțiunea se aplica la finalul procesului, dacă contestația era respinsă. Acum, dacă acesta nu este încheiat în 6 luni, decizia de suspendare a permisul se anulează automat.
A fost modificată și prevederea conform căreia un șofer care este prins că circulă cu o viteză mai mare de 70km/oră peste limita adminisă, să aibă permisul suspendat 4 luni, fără a i se mai da dovadă de circulație. Deputații din Comisia de Transporturi au decis că șoferul poate primi dovadă de circulație pentru 15 zile, timp în care ar putea să încalce din nou legea.
Permisul se recuperează mai repede
Comisia de Transporturi a decis și reducerea perioadei de recidivă în cazul șoferilor care comit infracțiuni rutiere, de la 6 luni la 3 luni. Astfel, dacă șoferul comite o nouă infracțiuni, el va rămâne fără permis dacă aceasta a avut loc în primele trei luni după prima sancțiune, nu în primele șase luni cum era până acum.
Tot potrivit noilor decizii, șoferii care rămân fără permis îl pot recupera mai repede dacă dau testul auto. Mai exact, dacă un șofer are permisul suspendat 90 de zile și să testul, îl va primi înapoi după 30 de zile și nu 60 de zile cum era până acum.
O altă schimbare este reintroducerea suprapunerii supendării de permis, în loc de cumularea perioadelor. Mai precis, dacă un şofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, cominte o nouă abatere în timpul în care circulă cu dovadă, aceasta va avea permisul luat timp de 30 de zile, și nu 60 cum era până acum.
Locul 1 la morți pe șosele
România este pe primul loc într-un clasament sumbru al deceselor în urma accidentelor rutiere, în Uniunea Europeană. Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, România a înregistrat, în 2021, 93 de victime la un milion de cetățeni. Pe următoarele locuri se situează Bulgaria și Croația.
În 2021 În România au avut loc 2.586 de accidente grave, în urma cărora au murit 932 de persoane, iar 2.004 persoane au fost rănite grav. Princialele cauze ale tragediilor de pe șosele sunt viteza excesivă și indisciplina pietonilor, urmate de neatenția la volan, vorbitul la telefonul mobil, infrastructura proastă, dar și alcoolul sau oboseala șoferilor.