PAVEL SUSARA: Geometria visului

Arta lui Alexandru Chira nu se naste din efuziuni sufletesti, ci din calculul rece al unui geometru.

Figura solitara in peisajul nostru artistic de astazi, el nu elaboreaza lucrari, nu construieste cicluri si nici macar nu premediteaza expozitii, ci viseaza mari amenajari spatiale si revarsari ale geometriei intr-o lume care si-a pierdut inocenta si rigoarea. Fascinat de ideea proiectului continuu, de eterna potentialitate a unor lumi deschise, Chira nici nu s-a grabit sa-si fixeze forma sa optima de exprimare. El stapaneste la fel de sigur spatiul bidimensional, obiectul, ansamblul si instalatia cu aspiratii ritualo-cosmogonice.

Avand intodeauna solutii plastice ultimative, el nu negociaza niciodata cu surse exterioare sau cu repere preexistente, iar enunturile sale dobandesc puterea de impact a axiomei. Descoperind geometria, elementele ei grafice primare (punctul si linia) sau formele de baza (cercul, patratul, triunghiul), pictorul a descoperit simultan si infinita capacitate a acestora de a se agrega, de a se disocia, de a intra in ansambluri halucinante ori de a se izola pana la cea mai inalta cota a austeritatii.

Dupa importanta sa expozitie din 1993, deschisa la Bucuresti si mai apoi itinerata prin mai multe tari central-europene, el a inceput, in 1994, realizarea unei ambitioase instalatii - care este, simultan, si o interventie in peisaj -, la Tauseni, judetul Cluj, intitulata „Desemne spre cer, pentru ploaie si curcubeu”.

In acelasi an finalizeaza prima etapa, care inseamna constructia a noua elemente, numita „Sfarsitul inceputului”. Proiect deschis, practic inepuizabil, instalatia lui Alexandru Chira urmareste strictamente intrarea intr-un rol magico-simbolic, insusirea unei functii spirituale cu un impact nemijlocit in chiar viata comunitatii satesti.

Elementele fixe si cele mobile, geometria care se revarsa in natura, natura insasi careia i se dezvaluie geometria secreta, ritualurile magico-poetice, modificarile optice si sonore in functie de regimul astronomic si meteorologic, iata doar cateva dintre coordonatele acestei ambitioase instalatii. Care nu e doar opera unui artist, ci si utopia unui rationalist fantast care mai crede in forta exorcizatoare a artei, in semnul care apara de rele si in locul bun.