Patriotismul românesc se premiază la Cannes

Campania realizată de agenţia de publicitate McCann Erickson România pentru batonul de ciocolată Rom a câştigat luni seară două premii Grand Prix pe Croazetă.

Colaborarea dintre McCann şi clientul său, compania Kandia Dulce, a adus României primul Grand Prix oferit unei agenţii româneşti de publicitate. "Ne aşteptam să câştigăm ceva. Aceste premii înseamnă foarte mult pentru noi şi pentru România, este un premiu la nivelul Ligii Campionilor din fotbal", precizează Adrian Boţan, directorul de creaţie McCann Erickson.

"Noul Rom" este titlul campaniei care a adus pentru McCann Grand Prix-uri la secţiunile Direct şi Promo&Activation. Agenţia a plecat de la Cannes cu şase premii în total, câte două pentru fiecare treaptă a podiumului. Astfel, pe lângă cele două Grand Prix-uri, McCann a mai primit două Gold Lion pentru aceleaşi secţiuni şi două trofee Bronze Lion pentru PR.

Decizia juraţilor de la festival în ceea ce-i priveşte pe câştigători a fost aproape unanimă. Cei care au deliberat au găsit în această campanie exact ce căutau: inventivitate şi eficienţă. Cu alte cuvinte, anul acesta s-a premiat ideea din spatele conceptului, în detrimentul tehnologiei utilizate.

Record european

Această distincţie este o premieră nu numai pentru România, ci şi pentru Europa de Est, unde n-a existat până acum un precedent în care publicitarii să ia acasă cireaşa de pe tortul festivalului. Categoriile care au atras premiul cel mare au fost "cea mai bună lansare/ relansare de produs" şi "brand building".

Dintre cele 97 de lucrări înscrise din partea României în competiţie, McCann Erickson a avut şapte nominalizări la patru categorii: direct (categoriile "fast moving consumer goods" şi "traffic & brand building"), promo and activation (două categorii- "best new product launch/ re-launch or multiproduct promotion at retail" şi "foodandnon-alcoholicdrinks"), PR ("consumer goods, including FMCG and household products" şi "best launch/ re-launch") şi media (categoria “best use of integrated media").

Mândria naţională pe timp de criză

Ideea, care a stârnit un adevărat val de reacţii din partea românilor, a pornit de la dorinţa clientului de a lansa un stimulent pentru afirmarea mândriei naţionale. Adrian Boţan spune că pentru McCann a fost o sarcină grea să realizeze acest lucru în condiţiile în care perioada nu era una propice pentru ca românii să-şi declare patriotismul.

"E perioada crizei, tot mai mulţi tineri au început să-şi vadă viitorul în afară, iar problema patriotismului la noi e că de multe ori e doar o faţadă. Era greu în asemenea condiţii să stimulăm sentimentul de mândrie naţională al românilor, aşa că am făcut o cascadorie prin care să-l descopere ei singuri", a mai adăugat directorul de creaţie al agenţiei.

Glumă americană

Prin reacţiile lor, românii au dovedit că au simţul umorului, dar au şi blamat brandul pentru schimbarea steagului românesc de pe ambalaj cu cel american. Pentru această campanie, reţelele de tip social media au jucat un rol foarte important, fiind un spaţiu de dezbatere şi de lansare a reacţiilor negative.

Cei de la McCann se aşteptau la reacţii negative, însă au fost surprinşi să vadă că după o săptămână, la încetarea campaniei, românii s-au amuzat şi au felicitat iniţiativa lor.

Steagul s-a dat la modificat Spoturile video care au fost difuzate pe YouTube arată un iancheu care prezintă ciocolata cu un nou ambalaj. "Am înlocuit steagul românesc cu cel american. Acum şi românii pot să strălucească", afirmă nonşalant personajul.

În următorul clip, după ce desfăşurarea campaniei s-a încheiat, americanul vine să dezmintă modificarea adusă brandului: "Umblă vorba că nu vă place steagul American pe Rom. A fost o glumă!". <iframe width="560" height="450" src="http://www.youtube.com/embed/hDalPc_fB8c" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> <iframe width="560" height="450" src="http://www.youtube.com/embed/QmnEaBtj95g" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> <iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/Tt9NBtW4sbA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> Singurii din top 50

Festivalul Cannes Lions dedică o săptămână creativităţii, în perioada 19-25 iunie. Profesioniştii de la McCann sunt prezenţi la festival pentru alte nominalizări şi aşteaptă numărătoarea finală a premiilor. În seara aceasta (n.r.- miercuri) se vor decerna premiile pentru Media, unde McCann are o singură nominalizare.

Anul acesta, România s-a întâlnit cu reprezentanţi din 75 de naţionalităţi, care au fost reprezentate de peste 10.000 de nume ale comunităţii publicitarilor şi zonelor conexe domeniului.

Greii de la McCann au mai colaborat de-a lungul timpului cu branduri de renume, cum ar fi Coca-Cola, Poiana Negri, Kiss FM, Connex/ Vodafone şi MTV Romania, pentru care au realizat campanii creative de promovare.

Pe lângă cele două premii cucerite, agenţia mai figurează şi în două topuri. Este singura agenţie a cărui nume apare în topul primelor 50 cele mai creative agenţii din lume realizat de Gunn Report şi tot singura care şi-a înscris două lucrări din portofoliu în Top 100 Reclame din Lume al aceleiaşi pu bli caţii.

"Aceste premii înseamnă foarte mult şi pentru noi, şi pentru România, este un premiu la nivelul Ligii Campionilor din fotbal.“ ADRIAN BOŢAN director de creaţie McCann Erickson