Noapte bună, "Adevărul de seară"! Trustul are datorii

Dinu Patriciu renunţă la gratuitele "Adevărul de seară", în condiţiile în care trustul întâmpină dificultăţi economice: tipografiile înregistrează datorii mari, tirajele scad, salariile se dau cu întârziere.

Reţeaua de ziare gratuite "Adevărul de seară" (ADS) se desfiinţează. ADS va deveni un supliment inserat în ziarul plătit "Adevărul", care ar urma să fie distribuit, astfel, în aproximativ zece ediţii regionale, potrivit www.paginademedia.ro. Iar "Adevărul de Duminică" va fi, de asemenea, desfiinţat. Comasarea reţelei "Adevărul de seară" are loc în condiţiile în care tirajul "Adevărul" a scăzut dramatic în ultimul an, de la o medie de 125.000 de exemplare pe zi la 40.000.

În paralel, datoriile trustului însumează câteva milioane de euro, salariile ziariştilor au început să fie plătite cu întârziere, iar furnizorii să ceară în instanţă falimentul Adevărul Holding.

Tipografiile nu mai au materie primă

Tipografiile trustului Adevărul din Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara - deţinute de firmele Tipomedia Prod SRL, West Tipo International şi Garamond - se confruntă cu pericolul de a nu mai putea tipări publicaţiile holdingului. Asta deoarece nu mai au hârtie, cerneală şi nici plăci tipografice şi nici nu pot achiziţiona fiindcă în registrează datorii mari la furnizori. Compania Stora, cel mai important furnizor de hârtie, are de recuperat aproape un milion de euro de la tipografiile controlate de Dinu Patriciu.

Furnizorii de cerneală Huber şi SunChemical au, de asemenea, de recuperat 3,2 miliarde de lei vechi. Compania Kodak, furnizor de plăci tipografice şi subsidiara sa, Grafitech, care oferă service, au de încasat de la trustul Adevărul aproximativ 6,9 miliarde lei vechi. Spre exemplu, Garamond înregistrează datorii de 54.000 de euro către Stora, 46.000 către UPM (tot furnizor de hârtie), 100.000 către Vipap (firmă slovenă producător de hârtie), 250.000 către Huber (cerneală) şi 12.000 euro către Grafitech, firma care asigură service-ul.

Pentru a evita "dependenţa" faţă de Kodak, tipografia ieşeană a trecut la folosirea "tehnologiei pozitive", putând achiziţiona, astfel, şi plăci mult mai ieftine, produse în China. Nu a durat mult însă până să înregistreze datorii de 12.000 de euro (în acest moment) şi faţă de furnizorul din China.

Tirajul a scăzut dramatic

În paralel, tirajul cotidianului "Adevărul" a înregistrat o scădere dramatică în ultimul an. La fel şi vânzările. Astfel, dacă în ianuarie 2010 "Adevărul" vindea aproape 130.000 de exemplare, un an mai târziu cifra a fost de 42.000. Scăderea se menţine în aceleaşi limite, comparând perioada ianuarie-aprilie a anului 2010 cu cea din 2011. Iar, în pofida scăderilor dramatice de tiraj, retururile au crescut de la 10-15%, în primele trei luni ale lui 2010, la 35 -45% în aceeaşi perioadă din 2011.

Potrivit unor surse din Adevărul Holding, au existat zile anul acesta în care cotidianul a fost tipărit şi în 25.000 de exemplare. Directorul general al trustului Adevărul nu a putut fi contactat până la ora închiderii ediţiei.

Gratuitatea nu mai e sustenabilă

Claudiu Şerban, manager general al SC Editura Evenimentul şi Capital, fost director general adjunct Ringier România, companie care a dezvoltat, la rându-i, ziarul gratuit "Compact", explică de ce astfel de proiecte nu mai sunt viabile.

"Ziarul gratuit nu mai poate exista deoarece are o singură sursă de venit: publicitatea. Iar piaţa mondială de publicitate este grav afectată de criză şi, implicit, şi cea din România. Până şi ziarul plătit întâmpină dificultăţi, în condiţiile în care banii din vânzarea propriu-zisă a lui pot ajunge şi până la 50% din veniturile totale. Chiar şi costurile pentru un ziar on-line, care sunt mult mai mici, sunt foarte greu de susţinut doar din publicitate, cu atât mai mult este imposibilă susţinerea unui ziar gratuit", precizează Şerban, fost membru al boardului Ringier, care a decis închiderea publicaţiei gratuite "Compact", pe care trustul elveţian a deţinut-o în România.

"Ziarul gratuit nu mai poate exista, deoarece are o singură sursă de venit: publicitatea." CLAUDIU ŞERBAN, manager general Editura Evenimentul şi Capital