Românii vor putea opta, la întocmirea pașaportului, ca să-l primească la o anumită adresă pe care o vor indica, în prealabil. Acest lucru urmează să fie reglementat printr-un proiect de hotărâre aflat în analiză la Guvern.
Pașaportul va fi transmis, la cerere, la orice adresă din România pe care o va alege beneficiarul. O astfel de măsură este în analizaguvernului și ar putea fi implementată până la începutul anului viitor.
Pașaportul va fi eliberat după noi reguli
Guvernul are în analiză un proiect de hotărâre menit să schimbe regulile în cazul celor ce solicită paşaportul simplu electronic. Odată ce va fi întocmit, documentul de călătorie ar putea fi trimis la orice adresă din România. Expedierea se va face printr-un serviciu de curierat, contracost. Beneficiarul trebuie să indice doar locația dorește să primească pașaportul.
Măsura este în analiza guvernului care dorește să o implementeze până în ianuarie 2025. Proiectul de hotărâre va modifica și completa normele metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005. Prin noile reglementări, pașaportul va fi expediat, la cerere la orice adresă din România. În prezent, expedierea documentului se poate face doar la adresa de domiciliu sau de reședință a titularului, prevede legea.
Odată adoptat un astfel de act normativ ar urma să se decongestioneze activitatea la ghișeele de eliberare a pașaportului.
Prevederile din legislația în vigoare
Reglementările în vigoare, cu privire la pașaportul simplu electronic, prevăd că documentul poate fi expediat doar la adresa de domiciliu sau de reședință a titularului. De asemenea, există și opţiunea expedierii documentului, prin curier, la o adresă din străinătate indicată de titular.
Măsura este prevăzută de articolul 14 alineatul (2) din HG nr. 94 din 2006, cu modificările şi completările ulterioare. În funcție de opțiunea solicitanților, pașaportul simplu electronic poate fi expediat, prin servicii de curierat, la domiciliul sau la reședința titularului ori ale persoanei care a formulat cererea sau, după caz, la adresa din străinătate la care titularul ori persoana care a formulat cererea solicită să îi fie expediat, cu suportarea de către aceștia a cheltuielilor de expediție.
Noile norme pentru pașaportul simplu
Odată cu actualizarea noilor norme de reglementare, articolul de lege citat mai sus se completează cu două noi alineate (8) şi (9):
„(8) În funcție de opțiunea exprimată, pașaportul simplu electronic poate fi expediat, prin servicii de curierat:
- pe teritoriul României, la domiciliul sau la reședința titularului/persoanei care a formulat cererea ori la o altă adresă din țară indicată de acesta/aceasta;
- la adresa din străinătate indicată de titular/persoana care a formulat cererea, cu suportarea de către acesta/aceasta a cheltuieililor de expediţie.
(9) Expedierea pașaportului simplu electronic, prin servicii de curierat, la orice adresă de pe teritoriul României indicată de titular/persoana care a formulat cererea, alta decât cea de domiciliu/reședință, se operaţionalizează de la data asigurării condițiilor tehnice necesare, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2025”, se arată în proiectul de act normativ .