Fie că e folosit pentru a-i prinde în mreje pe bărbaţi sau pentru a spori profiturile companiilor, parfumul îşi merită statutul de licoare magică pe care i l-au dat anticii.
Nu francezii au inventat parfumul, deşi li se atribuie acest merit. Din vremuri biblice, parfumul are o importanţă însemnată. Mesopotamienii foloseau acum peste 4.000 de ani parfumul în ritualurile lor religioase. Parfumuri au fost găsite şi în mormintele faraonilor egipteni, care credeau că sufletul ajunge astfel în rai fiind ghidat de acel parfum. Grecii au, de asemenea, o mare importanţă în istoria parfumului, fiind primii care l-au creat sub formă lichidă, acesta fiind păstrat în sticle alungite de culoare albastră şi aurie, numite "alabastrums". Diferenţe cultural-olfactive Dar, revenind la vremurile noastre, obiceiurile legate de arta creării şi purtării parfumurilor au evoluat de-a lungul timpului. De la esenţele bazice, materii prime ca smirnă sau tămâie, la esenţe soliflore, parfumeurii s-a ajuns să se creeze parfumuri osmotice, realizate în laborator sau parfumuri unisex. Trendurile în materie de parfumuri diferă şi ele în funcţie de cultura locală. Mirosul de lavandă este sinonimul curăţeniei în Spania, Italia şi Franţa. În schimb, cei ce trăiesc în Europa de Nord preferă mirosul de pin. Toată lumea asociază parfumurile orientale cu condimentele şi esenţele tari de santal, ambră, patchouli sau mosc. Este un truism faptul că parfumul este amprenta olfactivă a personalităţii unui om. Între parfum şi piele există o frumoasă poveste de dragoste. Există tot atâtea parfumuri câte tipuri de piele. Specialiştii spun că parfumul nu se alege după ce-l miroşi de pe blotter, ci este obligatoriu să-l încerci pe piele. Explicaţia este că după aproximativ o jumatate de oră, mirosul se modifică, deoarece parfumul reacţionează cu uleiurile naturale ale corpului. Aşa se explică diferenţa de arome ale aceluiaşi parfum, atunci când este folosit de persoane diferite. Acest lucru îl face să fie magic şi preţios. Într-un cuvânt, parfumurile se contopesc cu mirosurile corpului printr-o alchimie particulară, care poate să valorifice un parfum sau să-l facă insuportabil. Femeile au un nas mai fin ca bărbaţii O altă curiozitate legată de parfumuri este aceea că femeile au un miros mai dezvoltat decât bărbaţii. Preferinţa pentru un miros nu depinde de simpla percepţie senzorială, ci ea trece prin filtrul experienţei personale. Starea de bunăstare instaurată printr-o ambianţă olfactivă atrăgătoare pare să favorizeze impulsul de a cumpăra. Conform unui studiu recent, consumatorii petrec cu 16% mai mult timp în locurile de vânzare care răspândesc arome, ceea ce sporeşte cu 10-20% cifra de afaceri a magazinelor în cauză. Acelaşi studiu remarcă faptul că parfumul floral difuzat de mai multe cazinouri din Las Vegas, în zona aparatelor cu fise, a sporit cu 40% sumele cheltuite de jucători. Banca BPO din America a parfumat câteva bancomate cu miros de alge marine, în acord cu culoarea albastră în care erau vopsite. Rezultatul: o utilizare sporită cu 15%. Pe anumite zboruri de distanţă mare, companiile aeriene parfumează tetierele scaunelor cu un miros discret de vanilie, care are scopul de a relaxa pasagerii. Unele păpuşi miros şi ele a vanilie, pentru că această mireasmă le aminteşte copiilor de sânul matern. Există legături neuronale directe între bulbii olfactivi care preiau informaţia mirosului şi "sistemul limbic", sediul afectivităţii şi al memoriei. Aşa se explică faptul că o mireasmă ne ajută să retrăim amintirea unor emoţii trecute. Aşa poţi să ajungi să asociezi un anumit miros cu o persoană sau cu un eveniment din viaţa ta. De altfel, mirosul este foarte greu de descris prin cuvinte: ni-l reprezentăm prin imagini mentale, asociindu-l cu amintiri vizuale şi auditive. Specialiştii în arta parfumului susţin că o doamnă trebuie să deţină cel puţin opt parfumuri. Câte unul de zi şi unul de seară pentru fiecare din cele patru anotimpuri. De aceea, atunci când cumpăraţi parfumul, luaţi în considerare anotimpul, vestimentaţia pe care o veţi purta şi locul unde intentionaţi să mergeţi. Este ştiut faptul că parfumurile de zi sunt mai subtile şi mai transparente decât parfumurile de seară, care sunt considerate mai tari, mai misterioase şi mai bogate în aromă. Contextul, esenţial în alegerea parfumului La serviciu, la birou, sau chiar când faceţi o plimbare, sunt de preferat parfumurile de zi; sunt mai uşoare şi mai slabe. O seară la teatru cere un parfum care să accentueze luxul. Şi un ultim sfat pentru doamne: când vă pregătiţi pentru o întâlnire, evitaţi aromele de lavandă, lemn, cumarine sau bergamotă. Scopul secret este să seduceţi partenerul, să-i şocaţi simţurile, nu să îi demonstraţi cât sunteţi de independente şi de inaccesibile. Iarna sunt recomandate parfumurile pe bază de chiparos, cele orientale şi cele carnale realizate din amestec de compuşi chimici, benzen şi piele. Vara, în schimb, merg aromele dulci şi florale. Parfumul reprezintă un lux necesar, dar folosiţi-l cu atenţie. Nu uitaţi că ce e prea mult, strică. Parfumul preferat nu se păstrează doar pentru evenimente deosebite, deoarece orice parfum "expiră" după maximum trei ani de la data la care a fost deschis flaconul.