Oficialii din Ministerul Sănătății și cei ai Casei Naționale de Asigurări de Sănătate sunt contraziși de medici: pacienții trebuie să își plătească serviciile medicale și rețetele dacă nu funcționează instrumentul de plată din plastic.
Scandalul cardurilor de sănătate ascunde un adevărat paradox. Din birouri, oficialii din Ministerul Sănătății și de la Casa Națională de Asigurări susțin că pacienții pot beneficia de servicii medicale, în paralel, cu sau fără card, până la rezolvarea problemelor apărute ca urmare a difuncționalităților din sistem. În schimb, pe teren, reporterii „Evenimentului zilei” au constatat altă situație: medicii de la spitale și policlinici spun că nu au primit niciun document oficial care să le permită să dea rețete sau să recomande tratamente, în lipsa acestui card.
Pacient fără vină
O aglomerație de nedescris a fost, luni, în prima zi de lucru de după 1 mai, dată la care fiecare pacient ar fi trebuit să aibă activat cardul de sănătate. Medicii de familie și spitalele au fost luate cu asalt de către cei care aveau nevoie de servicii medicale, de o trimitere sau de o rețetă.
Personal, ca și posesor al unui astfel de card, cu două săptămâni înainte de declanșarea nebuniei la nivel național, am vrut să îmi activez cardul de sănătate, însă terminalul medicului de familie a dat eroare. Am încercat, din nou, în ziua de 4 mai, pe teren, în „câmpul muncii”. Am apelat la un cabinet din incinta Policlinicii Pantelimon, acolo unde se află mai multe cabinete ale unor medici de familie. Nu a funcționat nici acolo. „Înseamnă că aveți o problemă cu cardul”, mi s-a spus.
Pe holul policlinicii era o aglomerație de nedescris. Oameni cu cardul în mână spuneau că așteptau de câteva ore. „Cei care au ieșit au spus că s-a blocat sistemul”, se plângea o femeie. Am bătut la ușa unui medic de familie care ne-a spus, politicos, că „sistemul funcționează foarte greu”: „Uitați-vă ce e pe hol. Nu trebuia să dureze atât”.
Alături, se află cabinetul medicului primar psihiatru Anișoara Țoncu. În interior aștepta un pacient diagnosticat cu Alzheimer, venit, pentru prima oară, cu cardul. „Funcționarea, în paralel, a acestui sistem - cu cardul și cum era până acum – este benefică, până la reglementarea situației. Am fost nevoită să dau rețetă necompensată unui bătrân căruia nu-i funcționa cardul. I-am prescris medicamente mai ieftine, căci le plătește din buzunar. Dacă nu funcționează cardul, pacientul trebuie să meargă la Casa de Asigurări, să plătească costul unei adeverințe, în jur de 14 lei, și să se întoarcă cu ea la medic pentru a i se elibera rețeta, chiar dacă nu e vina lui”, ne-a declarat dr. Anișoara Țoncu.
Buni de plată și la spital
La Spitalul „Sfântul Pantelimon”, încă de pe data de 1 mai, mulți oameni s-au prezentat să li se activeze cardul, fără să treacă, mai întâi, pe la medicul de familie. Dr. Fiorella Mițoiu, purtătorul de cuvânt al spitalului, ne-a declarat că noile reglementări prevăd că pacienții care vin fără cardul de sănătate, cu excepția situațiilor de urgență, sunt buni de plată. „Dispoziția este clară: dacă nu rezolvă problema cardului de sănătate, suntem nevoiți să cerem contravaloarea serviciilor medicale”, a conchis dr. Mițoiu.
Principalele probleme din primele zile
● Cardurile nu sunt acceptate de cititoare, caz în care posesorul trebuie să solicite eliberarea altora de la Casa de Asigurări;
● Sistemul funcționează foarte greu sau nu funcționează în anumite zone ale țării;
● Pacienții nu le-au activat, mai întâi, la medicul de familie, motiv pentru care nu pot fi primiți la spitale;
● Bolnavii care nu au pe nimeni care să le ridice cardul, riscă să rămână fără tratament sau să îl plătească;
● Pentru o simplă rețetă, bolnavii sunt nevoiți să plătească o taxă, chiar dacă cardul nu funcționează din vina lor, pentru a li se elibera o adeverință de la CNAS care dovedește că sunt asigurați;
● Funcționarea greoaie a sistemului de citire a cardurilor de sănătate a condus la aglomerație și întârziere a serviciilor medicale.
Reacția autorităților: Serviciile de sănătate trebuie acordate și în lipsa cardului
În timp ce pacienții au format cozi și s-au certat ieri cu medicii de familie din cauza problemelor apărute la activarea cardului de sănătate, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate Vasile Ciurchea, precum și ministrul Nicolae Bănicioiu s-au grăbit să dea asigurări că serviciile medicale sunt accesibile și în lipsa documentelor electronice.
FOTO: Cititoarele de carduri au fost inutile, ieri, pentru mulți medici de familie, întrucât sistemul informatic a stat mai mult blocat FOTO: RĂZVAN PETRESCU
Bănicioiu a fost „neplăcut surprins”
Bănicioiu a arătat cu degetul către medicii de familie și spitale. „Sunt neplăcut surprins de atitudinea unor furnizori şi vreau să subliniez că toate spitalele, farmaciile şi cabinetele medicilor de familie sunt obligate să utilizeze sistemul de implementare a cardului naţional de sănătate, dar şi să furnizeze servicii medicale şi medicamente, aşa cum li s-a adus la cunoştinţă de la începutul acestui an. Introducerea cardului de sănătate nu modifică dreptul asiguraţilor la servicii medicale’’, a declarat ministrul.
Aproape 4.000 de servicii validate cu cardul
La rândul său, Vasile Ciurchea a explicat că în situația în care cineva nu a intrat în posesia cardului, aceşti pacienţi nu trebuie să îşi facă nicio grijă, pentru că vor primi servicii medicale. „Atât timp cât la introducerea datelor în sistem acel cetățean are cardul emis, înseamnă că îndeplinește toate condițiile de a primi servicii medicale. La fel şi furnizorul care le acordă are dreptul să îşi încaseze contravaloarea. Ai card, îl foloseşti. Nu ai card din diverse motive şi ai nevoie de un serviciu medical, îl primeşti. Acel serviciu medical va fi decontat”, a afirmat preşedintele CNAS.
În Bucureşti, situaţia serviciilor medicale şi farmaceutice acordate până la orele 13.00 era următoarea: 3.608 servicii medicale, acordate fără card de sănătate și alte 3.823 servicii medicale, validate cu cardul.
Asigurații OPSNAJ își vor primi cardurile
Președintele CNAS a mai spus ieri, în conferință de presă, că își vor primi cardurile și asigurații Casei de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranței Naționale și Autorității Judecătorești (OPSNAJ). „Ştiind că OPSNAJ are asiguraţi în toată ţara, cardurile pentru aceștia le vom da la casele județene tocmai pentru a scurta drumul asiguraților și a ajunge cât mai repede în posesia lor. Îi asigur pe asiguraţii OPSNAJ că îşi vor primi cardurile într-un timp extrem de scurt”, a precizat Ciurchea.