Producatorii romani spun ca multi dintre clienti s-au intors la jucariile traditionale, iar ei fabrica doar parti ale unor jucarii celebre.
Ultima moda in materie de jucarii sunt papusile Bratz, machiate si imbracate „in tendinte”, sau mai masculinul Action Man. La fel de dorite de romani si de copiii lor continua sa fie clasicele „Nu te supara frate”, „Piticot” sau lego-urile din lemn. Romanii cheltuiesc pe jucarii aproape 40 de milioane de euro anual. Majoritatea sunt „plasticuri” si „plusuri” chinezesti, asa cum se intampla, de altfel, in mai toate tarile din lume.
Afluxul de produse ieftine le-a stricat in ultimii ani afacerile unora dintre producatorii locali, care au fost nevoiti sa se reorienteze catre productia in sistem lohn sau sa apeleze la varianta importurilor, prin contracte directe cu producatorii straini.
„Cel mult 5% din jucariile vandute in Romania sunt produse in tara”, ne-a declarat George Constantinescu, presedintele Patronatului Romtoys, adica Uniunea Producatorilor si Importatorilor de Jucarii. Restul vin din China, un concurent imbatabil pentru producatorii autohtoni.
Asa se face ca fabricile de jucarii de la noi au ajuns sa scoata de pe banda ba o mana, ba un picior sau pe amandoua ale papusilor Barbie sau ale altor jucarii, faimoase. „La noi se lucreaza in lohn doar pe serii mici, de cam 20.000 de bucati”, spune seful de la Romtoys. Patru-cinci fabrici mari de jucarii, Aradeanca, Noriel, Condor si Juno, rezista cu greu concurentei din piata, iar cateva zeci, micute, se multumesc cu productia unor articole din lemn.
Papusi „in tendinte” In fabrica Noriel, pe care o conduce George Constantinescu, sunt produse de la jucarii din plastic si pana la puzzle-uri, faimosul „Piticot”, mai vesticul Monopoly sau fratele lui socialist „Nu te supara frate”, din care face cam 200.000 de bucati pe an. De departe in topul preferintelor pustoaicelor sunt acum papusile Bratz, care ajung sa coste in editie speciala - cu un „diamant” pe deget sau cu o tinuta de colectie - cam 30 de euro.
„Am adus papusile acestea in magazinele din Romania din decembrie anul trecut”, spune Constantinescu. Nici celebrele Barbie nu si-au pierdut suprematia, desi sunt concurate puternic de spioanele Totaly Spy, spune Constantinescu, pentru care vizionarea desenelor animate este sarcina de serviciu. Dar nu doar Romania e piata de lohn pentru producatori.
„Producem unele articole in China, asa cum sunt, de exemplu, pionii sau placile de joc, apoi decidem daca asamblam produsele in Asia sau daca le aducem in Romania”, spune seful de la Noriel, liderul autohton din piata jucariilor, care a facut anul trecut afaceri de aproape 1,3 milioane de euro.