„Păpușarii” din spatele milioanelor lipsă din companiile de stat

Unele companii problemă ale statului au reușit să își revină anul trecut, în timp ce altele s-au adâncit în pierderi sau au avut rezultate mai proaste decât în anii anteriori. În unele cazuri, deși au fost demiși, unii manageri privați reușiseră să îmbunătățească starea financiară a companiilor

Unul dintre cele mai proaste exemple pentru companiile de stat este CFR Marfă. În 2013, în prag de privatizare, compania a beneficiat de ștergerea unor datorii uriașe. Au urmat disponibilizări, tot cu titlu de eficientizare. Cu toate astea, din toate companiile feroviare unde statul are acționariatul majoritar, companii sub management privat, CFR Marfă a fost singura care anul trecut a înregistrat pierderi. Compania a pierdut 159 de milioane de lei, față de doar 27 de milioane de lei cu un an în urmă. Directori generali ai CFR Marfă au fost în 2015 Mircea Biban și Ion Soare.

În aprilie, managerul general al companiei a fost de altfel destituit și înlocuit cu un fost consilier al premierului Cioloș, Mihuț Crăciun, un manager cu state vechi în mediul privat, însă în companii din alimentație.

Tot anul trecut, o altă companie feroviară de stat, CFR SA, a consemnat un profit de 109 milioane de lei, față de numai 8 milioane de lei, cu un an în urmă. În cea mai mare parte din 2015 managerul companiei a fost chiar Dan Costescu, actualmente ministru al Transporturilor. Pe profit a fost și compania feroviară de transport călători: un câștig de 31 de milioane de lei, față de un rezultat de două ori mai bun în 2014 – 69 de milioane de lei. Din 2015, compania este condusă de Iosif Szentes.

Tarom: manager destituit, pierderi mici

Tarom a fost în centrul unui scandal uriaș anul trecut. În urma unei acțiuni a Corpului de Control al ministerului de resort, ministrul Dan Costescu a decis să îl demită pe cel mai longeviv director general privat: Christian Heinzmann, invocând managementul neperformant. Cu toate astea, anul trecut, compania a înregistrat pierderi de patru ori mai decât în 2014 – 27 de milioane de lei, în 2015, față de 110 de milioane de lei, în 2014.

Poșta Română a ajuns, fără contractele bănoase de la stat, din nou pe pierdere

Anul trecut, Poșta Română, una dintre cele mai neperformante companii de stat, a trecut din nou pe pierderi. Mai precis, de la un profit de 22,8 milioane de lei în 2014, a ajuns la pierderi de 33 de milioane de lei, în 2015. În 2014, compania a beneficiat de două contracte consistente cu statul care i-au permis să ajungă la profit. Este vorba despre distribuirea cardurilor de sănătate și de trimiterea de recomandate din partea ANAF. În lipsa sprijinului de la stat, încercarea managerului Alexandru Petrescu de eficientizare a companiei, prin intermedierea de asigurări și de alte produse financiare s-a soldat cu eșec. Compania a fost pe pierdere în 2015.

Revenire „mascată” la Oltchim

Compania de stat a realizat anul trecut nu mai puțin de 2,2 miliarde de lei câștig net, la o cifră de afaceri de trei ori mai mică, însă este vorba de un profit contabil, nu rezultat din activitate. În 2015, Oltchim a beneficiat de anularea unor datorii în valoare de 2,35 miliarde de lei. În lipsa acestei facilități, cu un an în urmă, deci în 2014, Oltchim înregistra o pierdere de 459 de milioane de lei.

Dacă ne referim la rezultatul din activitatea curentă, avem de-a face mai degrabă cu o pierdere în 2015, în condițiile în care datoriile șterse sunt de 2,35 de miliarde de lei, iar câștigul net raportat la final de an de numai 2,2 miliarde de lei. Administratorul judiciar al companiei aflate în insolvență este Gheorghe Piperea.

Hidro rămâne un caz de succes

Aflată în prezent în ultimele zile de insolvență, potrivit declarațiilor administratorului judiciar Remus Borza, Hidroelectrica a înregistrat și anul trecut un profit considerabil: 899 de milioane de lei, față de 941 de milioane, în 2014, pe seama renunțării la contractele cu „băieții deștepți”. Majoritatea proceselor intentate de aceste companii au fost câștigate de Hidro, care se pregătește acum de listare.