Panasonic, compania care a transformat modul în care sunt tratați angajații

Sursa foto Wikipedia

Gigantul tehnologic Panasonic are o istorie de peste 100 de ani. Fondatorul să, Matsushita Konosuke, a pornit în afaceri producând prize pentru lămpi și fierbătoare și s-a dezvoltat constant, cu ajutorul unei abordări de management vizionare.

Pe 7 martie 1918, Konosuke Matsushita, a fondat Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works, precursorul gigantului Panasonic de azi.

Tânărul japonez în vârstă de 23 ani, care lucrase ca ucenic într-un atelier de biciclete și apoi la Osaka Electric Light Company, era încrezător. Crease un design pentru un nou tip de priză pentru lămpi și credea că va avea succes cu el. Asta deși supervizorul său la fabrica Osaka nu îi dădea nicio șansă.

Matsushita nu a renunțat. Ajutat de soția sa, Mumeno Iue, și fratele ei adolescent, Toshio – care ulterior a fondat compania Sanyo –, au încercat să vândă dispozitivele direct din apartamentul de două camere unde locuiau împreună. Nu le-a mers însă prea bine. Au trebuit să vândă chiar și ce aveau mai de preț prin casă pentru a-și acoperi cheltuielile.

Între timp, Matsushita și-a diversificat oferta de produse și de servicii. Norocul i-a surâs în cele din urmă când a primit o comandă pentru plăci de izolație pentru ventilatoare electrice. Cererea era consistentă, iar comanda le-a oferit mijloacele necesare pentru a se muta într-o casă mai mare. Atunci a apărut și Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works.

Konosuke și-a dat seama că nu poate să reziste pe piață doar astfel. Așa că a extins rapid gama de produse a companiei și echipa. Până la sfârșitul anului 1918, compania crescuse la 20 de angajați.

Un vizionar

Fondatorul Panasonic a fost un vizionar în ceea ce privește abordarea sa de management. Când compania avea doar doi ani și 28 de angajați, Matsushita a creat și aplicat conceptul „Hoichi Kai”. Concret, își aduna angajații în anumite zile pentru a practica sporturi împreună și a participa la alte activități recreative. Un model perpetuat și în prezent sub alte denumiri.

O altă tactică neconvențională de conducere pe care Matsushita a inițiat-o a fost transparența. La începutul anilor 1920, retenția lucrătorilor era o problemă majoră în Japonia. Inițial din cauza competiției între firme, apoi din cauza recesiunii economice. Filosofia lui Matsushita a fost de a miza pe încredere. Astfel el a decis să împărtășească secretele comerciale chiar și cu angajații noi pentru a construi încrederea la toate nivelurile organizației.

Până la sfârșitul anului 1922, compania avea 50 de angajați și o nouă fabrică.

Fără concedieri

La sfârșitul acelui deceniu, stocurile viitoarei companii Panasonic au început să se acumuleze. Vânzările stagnau, iar situația devenea critică. Matsushita a luat decizia sa de a reduce producția cu jumătate, dar fără a concedia niciun angajat.

Anunțul său de atunci este păstrat în arhivele companiei: „Vom reduce producția nu prin concedierea lucrătorilor, ci făcându-i să lucreze doar câte jumătate de zi. Vom continua să plătim aceleași salarii pe care le primesc acum. Dar nu vor exista zile libere. Toți angajații trebuie să facă tot posibilul pentru a vinde stocul.” Iar planul a funcționat.

Matsushita a fost un vizionar pe termen lung. Uneori prea lung. De exemplu, a propus un plan de 250 de ani pentru companie. Acesta era împărțit în 10 perioade de 25 de ani. La rândul lor erau, acestea structurate într-o fază de construcție de 10 ani, o fază activă de 10 ani și o fază de „împlinire” de cinci ani.

Acest lucru ar putea face ca Matsushita să pară un manager autoritar. Dar, de fapt, dorea să instaureze un egalitarism, ușor utopic. De exemplu, în timpul Marii Depresiuni a declarat că: „Misiunea unui producător este de a crea abundență materială prin furnizarea de bunuri la fel de numeroase și ieftine ca apa de la robinet”.

Diversificarea producției

Pe măsură ce decadele au trecut, Panasonic a produs tot mai multe produse noi. Matsushita a identificat potențialul motoarelor electrice de a fi integrate în noi tipuri de aparate. Panasonic a produs primul său motor electric în 1934.

Pe măsură ce compania și-a diversificat producția, a crescut și numărul de angajați. Matsushita Electric Industrial Co., redenumită astfel în 1935, realiza aproximativ 600 de produse diferite și avea aproximativ 3.500 de angajați.

Aceștia reprezentau o preocupare constantă pentru Matsushita. Încă de la începutul anilor 1930 a deschis facilități de formare pentru ei. În 1936, a extins zilele libere lunare de la două la patru. Două zile erau pentru recreere, iar celelalte puteau fi folosite pentru „auto-studiu.”

În 1937, Matsushita a înființat o Asociație de Asigurări de Sănătate pentru angajați. Aceasta a fost urmată de Spitalul Matsushita în 1940.

Anii de război și boom-ul economic

Începerea celui de Al Doilea Război Mondial a schimbat complet operațiunile companiei. Aceasta a trebuit să producă echipamente militare.

Ca urmare a războiului, compania a pierdut 32 de fabrici și birouri în Japonia, precum și multe altele în străinătate. Când guvernul japonez nu a mai putut să își plătească furnizorii, Panasonic a avut dificultăți. A fost nevoită să producă roți de vagon și case prefabricate din lemn pentru a supraviețui.

Boom-ul postbelic a ajutat în cele din urmă Panasonic să-și recupereze poziția. Între 1945 și 1959, compania a început să producă mașini de spălat, televizoare monocrom, frigidere, radiouri, oale de fiert orez, magnetofoane și aparate aer condiționat pentru acasă. Compania a început de asemenea să se extindă global în anii 1950.

Konosuke Matsushita s-a retras din afaceri în 1961. Ginerele său, Masaharu Matsushita, a devenit președinte. Konosuke a decedat pe 27 aprilie 1989, la vârsta de 94 de ani.

Intrarea în era digitală

În anii 1960, compania a instituit săptămâna de lucru de cinci zile. Dar și o nouă structură salarială care stabilea salariile în funcție de poziție, mai degrabă decât de vechime.

Panasonic a depășit cu brio dificultățile economice și și-a extins oferta de electronice personale în anii 1980.

Panasonic a oprit producția de televizoare analogice în 2006. În 2008, și-a schimbat în cele din urmă numele din Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. în Panasonic Corporation. Panasonic era deja una dintre numeroasele sale mărci.

Abordarea vizionară a fost păstrată. De exemplu, în iulie 2014, a anunțat că va investi mai mult de un sfert de miliard de dolari în fabrica de baterii Gigafactory planificată de Tesla Motors. Compania este cunoscută pentru investițiile sale masive în cercetare și dezvoltare. Pe lângă laboratoarele principale de cercetare, fiecare divizie de fabricație Panasonic beneficiază de propria echipă de cercetare.

În prezent, compania are o capitalizare bursieră de aproape 19 miliarde de dolari, conform companiesmarketcap. Ceea ce nu-i deloc rău pentru o afacere începută cu prize pentru lămpi.