Peste 6 milioane de carduri de asigurat, din 12 milioane tipărite, au fost ridicate de Poșta Română pentru a fi distribuite. Mulți au mers cu ele la medici, unde deocamdată nu pot fi activate. Însă, cu o matrice specială se poate deja verifica ce analize sau operații s-au făcut pe numele unui asigurat.
Procesul de distribuire a cardurilor de sănătate este programat să se încheie la finalul lunii noiembrie, urmând ca de la începutul anului viitor orice român asigurat să fie primit la medic doar dacă are asupra sa acest document. În cazul în care pacientul ajunge la spital în stare gravă sau de inconştienţă, nu este necesară prezentarea documentului. Mulți asigurați care au primit cardul acasă au mers, așa cum li se recomandă în scrisoarea care îl însoțește, la medicul de familie.
Garanția că nu mai sunt date analize în fals
„Doctorul meu mi-a spus că nu am ce să fac deocamdată cu acest card, pentru că nu au încă cititoare pentru ele. Doar să îl păstrez cu atenție”, ne-a povestit o bucureșteancă din sectorul 1. Și medicii spun că pacienții vin să întrebe după primirea cardului ce ar fi de făcut cu el, însă nu îi pot ajuta pentru că nu li s-a impus să cumpere cititoare de carduri.
„Nu mă încântă acest sistem pentru că nu aduce nimic constructiv, nu îmbunătățeste activitatea medicului și nu îl ajută. Este doar un instrument de control. Tot ce prescriam până acum încărcam electronic”, comentează medicul de familie Călin Ciubotaru, din București. Cardul oferă însă siguranța prezenței pacientului la medic. „Nu va mai exista suspiciunea asupra medicului că a încărcat un serviciu medical din burtă. Pentru noi însă se îngreunează activitatea fiind nevoie de operații suplimentare. Apoi la medic vin oameni bolnavi, bătrâni, ce faci dacă au uitat să aducă cardul”, adaugă medicul.
Distribuirea documentelor a început din 19 septembrie, bucureştenii fiind primii care au intrat în posesia lor. „Poșta Română a preluat, în vederea distribuirii către pacienți, peste șase milioane de carduri de sănătate. Nu avem încă o raportare legată de câte carduri au ajuns efectiv la asigurați, așteptăm să treacă o lună pentru a afla”, ne-a spus Mihaela Tănase, purtător de cuvânt al CNAS.
Chiar dacă nu este activat cardul, există posibilitatea verificării dosarului electronic unde sunt trecute toate analizele în baza unei matrice pe care tot medicul de familie ar putea să o printeze. Când va fi activat cardul, nu va mai fi nevoie de această matrice. „Nu știu de această posibilitate. Mai simplu ar fi fost ca pe buletinul de identitate să fie și datele de pe card”, crede medicul de familie.
Ce se întâmplă dacă poștașul nu te găsește acasă
● Cardul va sta 10 zile la poștă. Poate fi ridicat în baza buletinului. Acasă, îl poate primi orice membru al familiei.
● Dacă nu este ridicat de la poștă, cardul este trimis la casa de sănătate de care aparține asiguratul.
● De acolo poate fi ridicat de asigurat, în baza buletinului.
● Cardul va fi obligatoriu din martie 2015, când nu vor mai putea fi acordate servicii medicale în lipsa lui.