Modul în care românii călătoresc cu trenurile de noapte a fost schimbat fundamental prin emiterea Ordonanței Militare 2, anunțată sâmbătă seara de ministrul de Interne, Marcel Vela. Începând din noaptea de luni spre marți, călătoria la vagon de dormit sau cușetă nu va mai fi posibilă decât în interes de serviciu sau pe baza unei declarații pe propria răspundere.
Ordonanța Militară 2 a stabilit pentru timpul zilei doar recomandări în ceea ce privește libera circulație a persoanelor, potrivit clubferoviar.ro.
Astfel, potrivit articolului 4 al Ordonanței Militare nr 2, ”În intervalul orar 06.00 – 22.00, se recomandă ca circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei să se efectueze numai pentru următoarele motive:
- a) deplasarea în interes profesional, inclusiv deplasarea între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale, atunci când activitatea profesională este esențială și nu poate fi amânată sau desfășurată de la distanță;
- b) deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor și animalelor de companie/domestice, precum și bunuri necesare desfășurării activității profesionale;
- c) deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță;
- d) deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie;
- e) deplasări scurte, în apropierea locuinței/gospodăriei, legate de activitatea fizică individuală a oamenilor și nevoile animalelor de companie/domestice”.
Restricții în timpul nopții prevăzute de Ordonanța Militară 2
Când vine însă vorba de noapte, recomandările se transformă în restricții. ”În intervalul orar 22.00 – 06.00, circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei este permisă numai pentru motivele prevăzute la art. 4”, prevede articolul 5 al actului normativ menționat.
Tot aici se stipulează faptul că, pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional, persoanele sunt obligate să prezinte legitimația de serviciu, adeverința eliberată de angajator sau o declarație pe propria răspundere. Dacă deplasarea se face în interes personal, cei în cauză sunt obligați să prezinte o declarație pe propria răspundere, completată în prealabil.
La vagon de dormit sau cușetă, doar cu declarație pe propria răspundere
În consecință, dacă vom călători cu un tren de noapte (la vagon clasă, vagon de dormit sau cușetă), va trebui să prezentăm fie o adeverință de la locul de muncă, fie o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că deplasarea este absolut necesară.
Și asta pentru că multe trenuri de noapte au ora de plecare după 22,00, când se aplică restricțiile din Ordonanța Militară 2. Bunăoară, IRN 1757 pleacă din București Nord la 23,15 și ajunge la Suceava a doua zi dimineața, la 5,46. Atât ora de plecare cât și cea de sosire sunt în interiorul intervalului 22,00-06,00, deci va fi necesară o adeverință/declarație.
Este și cazul trenului IRN 1821, care pleacă din Gara de Nord din București la 23,40 (în intervalul restricționat) și ajunge la Arad a doua zi la 11,52 (în afara intervalului). În ceea ce privește IRN 1695 București – Timișoara, el pleacă din Gara de Nord la 21,20, înainte de a intra în vigoare restricțiile. Dar dacă pasagerul se urcă în tren de la Videle, unde trenul ajunge la 22,11, deja este în intervalul restricționat.
Rămâne de văzut cum va aplica Poliția prevederile Ordonanței, pentru că, chiar dacă te-ai urcat în tren înainte de ora 22,00, după ce ai trecut de această oră ești sub incidența restricțiilor de circulație, deci ar trebui să prezinți o adeverință sau o declarație. În practică însă, este puțin probabil ca la Videle polițiștii să se urce în tren pentru a vedea cine e la vagon de dormit și în ce scop călătorește.
Ordonanța Militară 2 nu va afecta trenurile de navetiști
Și multe trenuri de navetiști vor intra sub incidența restricțiilor de circulație pe timpul nopții instituite prin Ordonanța Militară 2.
CFR Călători reduce săptămâna de lucru trenuri anulate de CFR Călători starea de urgență controlor de tren Contractele de servicii publice naveta cu trenul.
De exemplu, trenul Regio 7032 pleacă din Urziceni la 4,31 și ajunge în București Nord la 6,17, după ce a luat în drum și navetiștii din Fierbinți, la 5,01. La fel, R 8380 pleacă din Mangalia la 5,20 și ajunge în Gara Constanța la 6,22, potrivit Infofer.ro.
În cazul navetiștilor care utilizează aceste trenuri nu ar trebui să fie nicio problemă, atâta vreme cât ei vor avea asupra lor legitimația de serviciu sau o adeverință eliberată de angajator.