Debitorii ar putea apela la instituţii independente care să medieze conflictele dintre ei şi bănci, potrivit unui proiect de directivă europeană, adoptat recent de Banca Centrală Europeană.
După apariţia, anul trecut, a Ordonanţei 50, prin care relaţia dintre clienţi şi bănci a fost regândită din temelii în favoarea debitorilor, o nouă prevedere legislativă ar putea îmbunătăţi raportul debitor-creditor. Deocamdată, propunerea este un proiect de directivă, adoptat recent de Banca Centrală Europeană (BCE).
Noile beneficii
Deşi Ordonanţa 50 se aplică inclusiv clienţilor de credite ipotecare, debitorii români ar putea beneficia de drepturi noi, odată ce noua directivă va fi preluată în legislaţia autohtonă.
Clienţii vor trebui să fie preveniţi asupra riscurilor implicate de creditele ipotecare şi "vor putea beneficia de medierea unei instituţii terţe, în cazul în care ajung în conflict cu banca".
Acestea sunt doar câteva dintre propunerile proiectului, de care românii nu beneficiază în prezent, ne-a spus Răzvan Resmeriţă, director al Centrului European al Consumatorilor din România (ECC).
Potrivit proiectului, clienţii vor putea apela la serviciul unui mecanism de rezolvare alternativă a disputelor care pot apărea între ei şi bancă, astfel încât să se prevină ajungerea cazului în instanţă. "Poate fi vorba de un simplu mediator, dar şi de mecanisme mult mai bine reglementate, cum ar fi instituţia Ombudsman- ului (un serviciu public care are ca sarcină investigarea plângerilor venite din partea cetăţenilor - n.r.)", a precizat acesta.
Potrivit reprezentantului protecţiei consumatorilor, la noi, această instituţie terţă ar putea fi anexată Asociaţiei Române a Băncilor şi ar trebui să aibă ca membri şi arbitri din rândul reprezentanţilor consumatorilor, care să garanteze imparţialitatea deciziilor.
"Românii pot apela acum la mediatorii bancari, dar nu o fac din cauza costurilor", a mai spus Resmeriţă.
Riscul trebuie explicat
Totodată, la prezentarea ofertei de credit ipotecar, băncile vor fi obligate să includă un avertisment care să prevină consumatorul că există riscul să piardă bunul ipotecat, dacă intervin probleme în rambursare. În plus, modul în care este promovat produsul de creditare nu trebuie să includă publicitate înşelătoare şi practici incorecte, a completat Resmeriţă.
Debitorii vor trebui totodată să fie preveniţi asupra riscului valutar, aceasta fiind una dintre principalele cerinţe ale BCE. "Una dintre problemele identificate de către Comisia Europeană în legătură cu împrumuturile iresponsabile pe pieţele ipotecare europene se referă la creditele în valută străină pe care consumatorii le iau pentru a profita de rata dobânzii oferite, fără a avea un nivel adecvat de înţelegere a riscului valutar implicat", a comunicat recent BCE.
"Clienţii vor beneficia de medierea unei instituţii terţe în conflictul cu banca“ RĂZVAN RESMERIŢĂ, director ECC
IMPLEMENTARE
România ar putea prelua directiva în doi ani
Proiectul directivei a fost elaborat de Directoratul pentru Piaţa Internă şi Servicii din Comisia Europeană şi urmează să fie discutat în comisiile Parlamentului European. Ulterior, proiectul va fi supus votului plenului. Pe scurt, acesta este drumul prin forurile europene pe care draftul documentului va trebui să-l parcurgă până va ajunge directivă, potrivit reprezentantului protecţiei consumatorului.
Resmeriţă se aşteaptă ca, până în primăvară, norma să fie adoptată. Ulterior, statele europene vor avea la dispoziţie un an sau doi pentru a o transpune în legislaţia naţională. Beneficiile aduse clienţilor bancari de OUG 50, aprobată prin legea 288/2010, au fost transparentizarea contractelor noi de credit, care în prezent nu mai includ decât un număr limitat de taxe şi comisioane, şi diminuarea costurilor de transfer al creditului de la o bancă la o altă instituţie de credit, prin limitarea nivelului comisionului de rambursare anticipată.