Oradea, în aşteptarea unor investitori cu dare de mână

Campania lansată de www.evz.ro dezvăluie cititorilor câteva dintre avantajele pe care acest municipiu le oferă locuitorilor, însă arată şi punctele slabe pentru care autorităţile caută soluţii.

Oraşul pare să fi pierdut lupta cu Timişoara şi Cluj-Napoca, chiar şi cu vecinul său, Arad. O arată statisticile care plasează judeţul Bihor pe un loc codaş la venitul mediu al locuitorilor.

Oradea are probleme cu populaţia activă şi doar jumătate dintre locuitori intră în această categorie. Acestui dezavantaj i se adaugă slaba activitate industrială. Pentru a atrage investitori a fost construit un parc industrial, la numai câţiva kilometri de oraş.

„Parcul Eurobusiness poate atrage investiţii mici, dar poate beneficia şi de proiecte de milioane de euro”, spune primarul Ilie Bolojan, care şi-a început mandatul în 2008. Parcul are 121 de hectare şi deschidere la drumul european E 60. Eurobusiness se află la numai patru kilometri de graniţa cu Ungaria. Turismul, sector cu potenţial

Cu o salbă impresionată de clădiri construite în stil vienez şi cu o cetate care are o istorie interesantă, Oradea poate fi şi un oraş turistic, chiar dacă blocurile comuniste s-au avântat până spre centru.

Staţiunile Băile Felix şi 1 Mai sunt la câteva minute de oraş. Felix are o capacitate de cazare uriaşă, de 7.000 de locuri. Dintre zonele turistice ale ţării, doar litoralul beneficiază de mai multe locuri.

Staţiunea Felix, în care sunt centre de tratament, are însă nevoie de reabilitare şi o mai bună organizare a activităţilor comerciale. Oradea turistică are un alt avantaj: cetatea de secol XVII. De fapt, o cetate a fost construită aici încă din secolul al XI-lea, de conducătorul maghiar Ladislau I. Aflată în renovare, cetatea ar putea fi promovată în Ungaria şi ar putea aduce, de una singură, mii de turişti maghiari.

Multe parcuri şi mormane de gunoaie

Orădenii sunt mulţumiţi de preocupările autorităţilor pentru spaţiul verde şi amenajarea parcurilor. Însă aduc aminte despre traficul infernal şi lipsa curăţeniei, atunci când sunt întrebaţi de problemele urbei. Primarul Bolojan le admite, dar spune că nu e normal ca aproape tot traficul spre Ungaria să treacă prin oraş. „Realizarea inelului exterior de centură şi reabilitarea drumului de centură interior sunt prioritare pentru dezvoltarea oraşului”, crede edilul.

Deşi în centrul Oradei e curăţenie, în spatele blocurilor sunt mormane de gunoaie. „Se face curăţenie de faţadă”, spune un localnic, Adrian C. Explicaţia poate fi lipsa concurenţei în ceea ce priveşte firmele de curăţenie. De aceasta se ocupă o firmă coordonată de primărie, dar multe asociaţii de proprietari nu-şi plătesc contribuţia la salubritate. Oamenii spun că e prea scump şi că, oricum, maşinile vin rar.

Un alt orădean, Ion Neacşu, pune degetul pe rana oraşului. „Mă uit la cei tineri, cu facultate, şi îi văd năuci: caută să se angajeze, dar nu le oferă nimeni un salariu bun. Şi pleacă la Timişoara, Cluj, chiar şi la Bucureşti. Aşa rămâne Oradea fără orădeni deştepţi". Dacă municipalitatea transformă oraşul cu bogată moştenire habsburgică într-unul turistic şi reuşeşte să atragă investitori serioşi, profitând de poziţia la frontieră şi de aeroportul din apropiere, tot mai mulţi tineri vor rămâne în oraşul de pe Crişul Repede.