Opere de artă din anvelope, expuse la Timişoara

Trei artişti din Banat au descoperit veleităţile artistice ale cauciucurilor şi şi-au expus creaţiile la Timişoara.

Un puncker cu un cercel imens care-i atârnă din creştet, sub forma unei anvelope de maşină de teren, un porc (abstract) tăiat în două, dar care încă pulsează de viaţă şi o "Ana" a meşterului Manole, prezentată într-o viziune aparte, ce vorbeşte despre sacrificiile impuse de societate, sunt primele opere create în cadrul unui parteneriat iniţiat între Centrul Cultural Francez din Timişoara, Fundaţia Triade şi producătorul de anvelope Continental.

"Creaţia contemporană este un drum de explorări permanente şi de descoperiri surprinzătoare. Este exact ceea ce dovedesc artiştii Cosmin Florin Moldovan, Benjamin Várga şi Dan Vişovan, care au răspuns provocării Centrului Cultural Francez din Timişoara, de a realiza o serie de opere pornind de la deşeurile unui material industrial neconvenţional, ale cărui proprietăţi sunt recunoscute în mod obişnuit în industria de automobile: cauciucul şi materialele derivate. Rezultatul este impresionant şi convingător", a declarat Eric Baude, directorul Centrului Cultural Francez din Timişoara. Lucrările vor fi expuse până la sfârşitul anului 2010 în sediul fabricii Continental şi în faţa Centrului Cultural Francez, iar la începutul anului 2011 vor fi prezentate în oraş de către Fundaţia Triade.

Viziuni artistice moderne

Prima dintre lucări, "Omul cu sârmă", a fost deja urcată pe gardul Centrului Cultural Francez, de unde uimeşte trecătorii. De statura unei femei, realizată din cauciuc negru, statuia e înfăşurată din creştet până la tălpi în sârmă ghimpată. Ea reprezintă viziunea masterandului în sculptură Dan Vişovan despre Ana meşterului Manole, adaptată societăţii contemporane. "Manole a trebuit să o sacrifice pe Ana ca să construiască ceva, la fel, în societatea de azi, suntem cei mai mulţi dintre noi sacrificaţi pentru a putea evolua", a declarat artistul. Pentru Benjamin Varga, doctorand în sculptură, cauciucul a devenit simbolul propriilor frustrări. El a realizat un portret, poziţionat pe un perete cu capul în jos ce simbolizează "forţa care influenţează artistul în creaţia lui, interferând cu viaţa de zi cu zi". Artist consacrat, cu multe expoziţii la activ, Cosmin Florin Moldovan, a creat o temă familiară: "porcotanul", trăgând de cauciuc spre ludic şi punând în miezul animalului desfăcut în două lumini care palpită. "Cei trei artişti au câştigat pariul cu o temă - Art from scrap - cu un termen-limită de numai o săptămână, cu ambiţia de a demonstra că, sub mâna şi inspiraţia lor, cauciucul rezidual poate deveni altceva, dobândind verticalitate, cu intenţia de a arată publicului că sculptura modernă nu are neapărat nevoie de bronz sau marmură. Fiecare dintre ei a acceptat provocarea în felul său, a creat în maniera care îi e proprie, iar rezultatele sunt expresia unui moment important, în care se cuvine ca artistul şi arta să se repozitioneze, să se pună în valoare", conchide Sorina Jecza, preşedintele Fundaţiei Triade.