Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) a adus la masă mai mulți specialiști din zona e-commerce pentru a dezbate care este viitorul acestui sector la noi în țară. Cu ocazia zilei naționale a comerțului electronic, Terente Ciuc, SG la Ministerul Economiei, Andrei Radu, CEO și fondator GpeC, Florinel Chiș, Director executiv ARMO, Paul Prisecaru, Managing Partner Institutive Economics și Oleg Roibu, Group General Counsel eMAG au dezbătut principalele reforme pe care trebuie să le adoptăm pentru a continua dezvoltarea acestui sector ce crește cu cifre duble de la an la an în România.
Când vine vorba despre comerțul online, România a înregistrat progrese semnificative în ultimii ani. Totuși, există în continuare o diferență foarte mare între Occident și Estul Europei care pare că realizează mult mai greu trecerea la economia digitală. Aici vorbim, conform indicelui DESI, de o pregătire mult mai slabă a românilor în domeniul tehnologiei informației, dar și de o digitalizare foarte slabă a serviciilor publice. Pentru mulți dintre români, prima tranzacție în mediul online de tip comandă sau plată a utilităților a avut loc în contextul restricțiilor impuse de autorități din cauza pandemiei.
„În România noi suntem într-o situație oarecum paradoxală. Celebrul indice DESI care ne măsoară pe zona de digital comparativ cu alte state: avem o infrastructură de telecomunicații dezvoltată, un număr mare de specialiști IT&C, dar pe de altă parte avem o digitalizare foarte slabă a serviciilor publice. Aici este nevoie de mai mult, de un efort mai mare care trebuie făcut în mod inteligent – nu o digitalizare a proceselor care oricum trebuie reformate. Avem o răspândire limitată a abilităților în rândul populației generale, trebuie să investim în zona de educație, va trebui să investim în zona statului. Va trebui să investim în zona de penetrare a serviciilor bancare, deoarece serviciile din zona aceasta sunt legate de partea de financial. Noi suntem pe ultimul loc în toate topurile la gradul de penetrare al serviciilor bancare, a serviciilor de asigurare, și cred că acolo trebuie să facem progrese”, explica Paul Prisecaru, Managing partner Institutive Economics.
Statul, un factor principal ar reformei în domeniul online
În Occident digitalizarea s-a dezvoltat ca fenomen natural impus de avansul tehnologic și nivelul de dezvoltare al statelor. Odată cu creșterea sectorului e-commerce în economiile europene se dezvolta în paralel și un sistem de servicii publice online. În ultimii 10 ani, România a înregistrat creșteri semnificative ale sumelor tranzacționare prin intermediul achizițiilor online, însă serviciile publice nu au putut să țină pasul cu avansul tehnologic. Astfel, principalele progrese în acest domeniu s-au realizat forțat, din cauza contextului pandemic. Lecția învățată ar trebui să țină de necesitatea unei politici pe termen lung care să integreze cât mai multe servicii publice în mediul digital, dar și modalități de a crește nivelul de pregătire al populației în domeniul IT&C.
„Prioritatea 0 ar trebui să rămână dezvoltarea competențelor digitale, fie că vorbim de competențe digitale de bază sau avansate. Fără o accelerare în creșterea competențelor digitale se va adânci decalajul pe care îl avem față de Occident și asta ar putea genera efecte negative pe plan economic pe termen lung. Prima prioritate este educația. A doua prioritate pe care o vedem noi este să încercăm să producem cât mai multă valoare în România. Când spun valoare, mă refer în special la tehnologia digitală. Pentru că odată creată în România, aceasta poate fi scalată la nivel internațional, dar valoarea rămâne aici alături de drepturile de proprietate intelectuală care continuă să aducă bani. Având în vedere abilitățile noastre ca societate și faptul că există totuși câteva companii de tehnologie care au reușit la nivel regional sau internațional. Am putea și ar trebui să facem din tehnologie prioritatea națională”, explică Oleg Roibu, Group General Counsel eMAG.
Din perspectiva invitaților, statul este principalul mecanism care poate mobiliza resurse către îmbunătățirea acestui sector. Există mai multe probleme ce țin de sistem sau educație ce trebuie soluționate, mai ales în contextul în care serviciile e-commerce devin din ce în ce mai la îndemâna populației.
„Din punctul meu de vedere avem câteva direcții unde se poate lucra realist. Pe partea de educație, în ultimii 10-15-20 de ani progresul a fost destul de lent. Poate este timpul de a reinventa educația, de a folosi tehnologia, accesul la internet, dispozitivele ce pot livra mecanismele de învățare ca populația la scară largă să poată să-și îmbunătățească abilitățile de a folosi tehnologia dincolo de social media sau comunicare. Lucrul ăsta ne ajută la creșterea procentului de e-shoppers în rândul cetățenilor ce folosesc tehnologia în diverse scopuri. Un lucru bun unde ar putea să folosească cetățenii tehnologia ar fi în interacțiunea cu statul. Partea de servicii publice digitale – dacă am avea aceste lucruri transpuse cât mai repede - ar încuraja cetățenii să se alfabetizeze digital mai rapid. M-aș mai gândi și la încurajarea companiilor românești de a se dezvolta și de a se extinde în regiune”, punctează Florinel Chiș, directorul executiv al ARMO.