Obsesia femeilor pentru cizme

Atracţia irezistibilă faţă de încălţăminte le transformă pe multe femei în colecţionare de pantofi, sandale şi fel de fel de cizmuliţe.

„Mi-am cumpărat două perechi de cizme, una de botine şi, pentru că erau reduceri incredibile, una de sandale şi sunt în extaz.“ O replică deloc ieşită din comun pentu o discuţie „între fete“.

Psihologii spun că această obsesie faţă de încălţăminte ţine de epoca în care trăim, iar multe femei dezvoltă adevărate dependenţe legate de acest gen de cumpărături. Pantofii întreţin fericirea De la pantofiorul din sticlă al Cenuşăresei la pasiunea excentrică a lui Carrie din „Sex and the City“, atracţia femeilor pentru încălţăminte, fie că vorbim despre pantofi, sandale sau cizme, este un fel de mit care lasă de înţeles că încălţămintea ar fi un fel de armă secretă ce ascunde, dincolo de aspectul vizibil, ceva miraculos, mistic.

Multe dintre femei, de la adolescente la pensionare, sunt absolut obsedate de pantofi, de fapt, de încălţăminte în general.

Se spune că, atunci când o femeie este nefericită, îşi cumpără o pereche de pantofi pentru a atenua sentimentul, iar atunci când este fericită îşi ia două perechi, pentru a-şi menţine starea pozitivă.

Practic, nu există femeie care să aibă suficiente încălţări, la fel cum nu există vreuna care să-şi dea seama de momentul exact în care au apucat-o năbădăile şi a început să colecţioneze pereche după pereche, cu cele mai ciudate forme sau cele mai înalte tocuri, imposibil de purtat.

Colecţii de păstrat, nu de purtat

„Mă trezesc că îmi cumpăr cizme vara, pentru că sunt la preţ redus, şi iarna, pentru că apar modele noi. Am aşa de multe încât nu le pot purta pe toate. Când e foarte frig afară, zăpadă ori alunecuş , nu pot încălţa cizmuliţe fine din piele întoarsă şi nici pe cele cu tocuri înalte. Dacă trag linie după o iarnă serioasă, mai mult de trei sferturi din zile am umblat în cizme plate, cu formă aproape bărbătească, extrem de clasică. Iar restul cizmelor şi botinelor au stat aliniate, în hol“, povesteşte Andrada Popescu.

Acum câţiva ani a descoperit un magazin de fabrică ce făcea încălţăminte pentru export şi „s-a abonat“ acolo. Săptămânal achiziţiona câte o pereche cel puţin. E drept, şi preţurile erau mici. În primă fază, familia s-a isterizat. „Mi-am amintit apoi cum eram eu în tinereţe: în fiecare zi de salariu mergeam la Guban (n.r. - marcă de încălţăminte de lux) şi luam o pereche de pantofi. Erau foarte scumpi, pentru că mai mulţi nu-mi permiteam, dar făceau toţi banii“, îşi aminteşte mama Andradei, acum o femeie trecută de 60 de ani. „Nu se cumpără produse, ci simţiri“ Un bărbat normal deţine între trei şi cinci perechi de încălţăminte şi i se par suficiente. O femeie are în dotare cu zecile: nenumărate sandale, perechi de balerini diferiţi numai prin nuanţa accesoriilor, nişte perechi de stiletto, câteva botine, câteva cizme, unele de iarnă, altele de vară, perforate. Lista poate continua, iar explicaţia e că oricum nu sunt suficiente şi va căuta în continuare să adauge colecţiei.

Una peste alta, excesul de încălţăminte nu ţine neapărat de modă. Psihologii susţin că e vorba despre spiritul vremii, e drept, care le afectează în principal pe femei, fiind vorba, în principal, despre popularizarea unor nevoi artificiale. „Anumite haine şi anumiţi pantofi îţi dau un statut deosebit. În ziua de azi nu mai e nevoie să fii aristocrat ca să posezi lucruri de calitate, e de ajuns să sacrifici alte cumpărături şi să prioritizezi nevoia de statut“, explică psihologul Raluca Ionescu, specialist în psihologia modei.

În ceea ce priveşte pantofii şi isteria femeilor faţă de încălţăminte, părerea psihologului este că, de fapt, istoria nu e deloc foarte veche, ci apanajul epocii moderne.

„Mass-media şi comerţul global (cu designerii aflaţi în prima linie de atac) creează nevoi artificiale! Oamenii nu cumpără produse, ci simţiri! Femeile nu cumpără cizme pentru că au nevoie neapărată de ele, ci pentru iluzia că, dacă ai anumiţi pantofi, eşti altfel, altcineva şi te simţi altcumva. Odată încălţate, cizmele sunt ca nişte obiecte magice“, mai spune psihologul.

Un pas mic până la dependenţă

Acum eşti o gospodină banală şi, hocus-pocus, cu Prada, Manolo Blahnik sau Jimmy Choo nu mai eşti tu.

Doar că soluţiile „magice“ sunt temporare. Efectul lor dispare rapid. Aproape imediat după achiziţionare. „Aşa că simţi nevoia să umbli după următoarea pereche «magică» de încălţăminte. Care să-ţi mai dea o dată senzaţia de bine, de siguranţă în tine, de «sexiness », ca eroinele serialului «Sex and the City». Pasul e infim până la dependenţa la care se ajunge astfel. Pentru că dozele sunt prea mici şi nevoia nu dispare niciodată, pentru că o lăsăm întreţinută de mass-media, comercianţi şi vedete. De fapt, totul e în mintea ta. Poţi pune semnul egal între pantofi cool şi endorfine. Serotonina şi endorfina sunt hormoni care stimulează starea de bine“, mai explică Raluca Ionescu.

"Femeile nu cumpără încălţăminte pentru că au neapărat nevoie de ea, ci pentru iluzia că, dacă ai anumiţi pantofi în picioare, te simţi altcumva." - Raluca Ionescu, psiholog

CIUDĂŢENII SCUMPE Pantofi fără toc de 3.300 de dolari şi încălţăminte fetiş

  • O adevărată isterie alimentată de media a fost cea a pantofilor sau a cizmelor fără toc realizate de designerul Antonio Berardi. Anul trecut, Victoria Beckham a încălţat la un eveniment monden o pereche de cizme extrem de lungi, din PVC, semnate de acelaşi designer care a lansat trendul, Antonio Berardi.

Cizmele costă 3.300 de dolari şi sunt realizate numai la comandă, până acum vânzându-se sub 100 de perechi.

  • În mare vogă sunt şi încălţările fetiş. Au tocuri înalte şi pielea cam brată pe forma piciorului. În practicile sexuale se întâlnesc deseori pantofi speciali, cu o încărcătură sexuală foarte mare, neapărat cu tocuri subţiri, iar în cazul cizmelor, mult deasupra genunchilor, pe coapse.

UTIL

Cum alegi încălţăminte de calitate

Ca să aveţi în colecţie încălţăminte de calitate trebuie să fiţi atenţi la câteva aspecte.

  • De regulă, pantofii sau cizmele „perfecte“ nu sunt neapărat comode. Un mare brand de încălţăminte, cu recunoaştere, de regulă oferă calitate, iar un calapod bun face încălţămintea comodă, chiar dacă tocul este foarte înalt.
  • Un pantof bun înseamnă lucrătură din piele. La exterior, interior, chiar şi talpă. Doar aşa piciorul nu transpiră şi poate avea confortul necesar, pielea fiind un material maleabil.